wymiana turbosprężarki

Błędy przy wymianie turbosprężarki samochodowej

Turbosprężarki są coraz częstszym elementem wyposażenia nowoczesnych samochodów. Pozwalają podwyższyć moc silnika o mniejszej pojemności i sprawiają, że pojazd zyskuje stosunkowo dużą moc oraz przyzwoity moment obrotowy. Niestety – nie jest to część bezawaryjna. Decydując się na auto w takiej wersji, prędzej czy później należy liczyć się z koniecznością zakupu lub wymiany turbosprężarki. Jakie błędy najczęściej są popełniane przy jej wymianie?

Najczęstszy błąd przy wymianie turbosprężarki samochodowej – suchy start

Najczęstszym błędem występującym przy instalacji nowej turbosprężarki samochodowej jest tzw. suchy stary. To nic innego jak uruchomienie silnika z nowo zamontowaną częścią, bez zadbania o odpowiednią ilość oleju smarującego. Przystępując do wymiany turbosprężarki, należy pamiętać, że przewody smarowania muszą zostać dokładnie wyczyszczone i udrożnione, a całość następnie zalana świeżym olejem. Ważne jest także sprawdzenie prawidłowości działania pompy olejowej. Specjaliści niejednokrotnie zalecają, by dla zyskania pewności, że będzie ona miała zapewnione właściwe smarowanie, zalać ją czystym olejem, jeszcze przed podłączeniem przewodu smarującego.

Warto również pamiętać, że podczas wymiany oleju może on spłynąć z przewodu doprowadzającego, aż do filtra – w konsekwencji kanał olejowy pozostaje pusty. W momencie rozruchu silnika powietrze znajdujące się w nim wywołuje kawitację. Wówczas smarowanie odbywa się za pomocą mieszaniny powietrza i oleju w postaci piany. Efekt ten jest najczęstszą przyczyną suchego startu. Warto wiedzieć, że jego wystąpienie sprawia, że w ciągu pierwszych sekund po uruchomieniu silnika, ułożyskowanie turbosprężarki nie jest właściwie smarowane. Efektem wspomnianego może być jego natychmiastowe uszkodzenie. Chcąc uniknąć problemu, warto przed zasadniczym uruchomieniem silnika, przez około pół minuty obracać wał korbowy za pomocą rozrusznika.

Jakie jeszcze błędy mogą wystąpić?

Warto wiedzieć, że nie tylko chwilowy spadek ciśnienia oleju czy też przerwa w jego dostarczaniu mogą powodować suchy start.

Przeprowadzając wymianę turbosprężarki, należy dokładnie sprawdzić, a najlepiej wymienić przewody olejowe. Ich prawidłowe działanie, uzależnione od drożności, jest kluczowe w sprawnym funkcjonowaniu omawianej części. Z uwagi na fakt, iż jest on giętki, może się zagiąć, przez co smarowanie nie będzie odbywać się tak, jak powinno

– wyjaśnia ekspert z firmy Turbo-Tech z Łodzi.

Dodaje również, że samo sprawdzenie jego drożności przy wykorzystaniu powietrza pod wysokim ciśnieniem może nie ujawnić problemu. Co więcej, w sytuacji, gdy instalacja znajduje się blisko korpusu żeliwnego turbosprężarki, olej może się zwęglać i osadzać w przewodzie, doprowadzając do zmniejszenia średnicy przewodu i uszkodzenia doładowania.

Materiał partnera