kiszone warzywa

Nie tylko ogórki. Jakie warzywa nadają się do kiszenia?

Kiszenie warzyw to naturalna metoda konserwacji, która wykorzystuje proces fermentacji mlekowej. Oprócz zalet smakowych przetwory są także bogate we właściwości odżywcze i witaminy. Do najpopularniejszych kiszonek w polskiej kuchni zalicza się ogórki i kapustę. Jednak ilość warzyw, które można ukisić, jest znacznie większa. Poznaj, które przetwory są najzdrowsze i najsmaczniejsze.

Dlaczego warto kisić warzywa?

Kiszenie to jedna z najstarszych metod przechowywania żywności. Kiedyś pozwalała na cieszenie się smacznymi warzywami podczas chłodnych okresów. Choć dzisiaj mamy dostęp przez cały rok do świeżych warzyw i owoców, kiszonki powracają do łask. Jak wskazują eksperci z Tuszyńskiego Zakładu Przetwórstwa Warzyw do wielu zalet kiszonek zaliczają się:

  • bogactwo w naturalne witaminy i probiotyki – kiszonki to doskonałe źródło witamin C, B2 i E, które pomagają poprawić odporność i przeciwdziałać starzeniu się organizmu oraz zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwory,
  • wsparcie metabolizmu – kiszone warzywa to niskokaloryczny przysmak, który dobroczynnie działa na układ trawienny, oczyszcza organizm z kwasu szczawiowego i azotanów.

Ponadto są źródłem składników mineralnych, takich jak żelazo, wapń czy potas.

Jakie warzywa można kisić?

Do kiszenia nadaje się większość warzyw i owoców. Oprócz tradycyjnych ogórków i kapusty,  najsmaczniejsze kiszonki są wykonane z:

  • papryki – jej kiszenie jest niezwykle łatwe, doskonale smakuje jedzona na surowo w kanapkach czy surówce, może być bazą do sosu,
  • pomidorów – najsmaczniejsze latem, dzięki fermentacji uzyskują bardzo intensywny smak, warto kisić je z dodatkiem aromatycznych ziół,
  • buraków – trudno sobie bez ich smaku wyobrazić tradycyjny barszcz, sok z kiszonego buraka doskonale działa na układ trawienny,
  • śliwek – słodkie owoce po ukiszeniu smakują jeszcze lepiej, są bogate w probiotyki i idealnie pasują do pieczeni lub deski serów,
  • gruszek – to zdrowa i smaczna przekąska dla osób na diecie, podkreśla smak aromatycznych sosów serowych.

Najlepsza pora na jedzenie kiszonek

Kiszone warzywa i owoce kiedyś spożywano głównie zimą, gdy utrudniony był dostęp do świeżej żywności. W dzisiejszych czasach sięgamy po nie przez cały rok ze względu na doskonały smak i bogactwo w witaminy. Niskokaloryczne kiszone warzywa sprawdzą się jako przysmak na diecie. Najlepiej kiszonki jeść na surowo, dzięki czemu nie tracą swoich właściwości odżywczych.  Sok pozostały po kiszeniu to orzeźwiający napój pełen minerałów.

Zasmakuj w kiszonkach, przyrządzając je z mnóstwa warzyw, a nawet owoców.

Materiał partnera