mięso wołowe

Czy warto jeść mięso wołowe?

Wołowina to cenne źródło ważnych składników odżywczych, głównie białka. Spożywana w rozsądnych ilościach, jest ważnym elementem zdrowej diety. Dobrej jakości mięso cechuje się jasnoczerwoną barwą, a także delikatnym, surowiczym smakiem. Do najpopularniejszych rodzajów wołowiny należą rostbef, antrykot, łopatka, karkówka, polędwica, szponder. Dowiedz się, dlaczego warto je jeść!

Wartości ukryte w wołowinie

Wołowina to bogactwo łatwo przyswajalnego żelaza. Jest źródłem witaminy A, E i D, a także witamin z grupy B. Może cechować się zróżnicowaną wartością energetyczną, która jest uzależniona od rodzaju danego elementu. Polędwica, w 100 gramach dostarcza średnio około 113 kcal, podczas gdy rozbratel około 160 kcal. Najbardziej kaloryczny jest szponder, który może dostarczyć ponad 200 kcal w 100-gramowym kawałku. Jest to mięso, które dostarcza stosunkowo niewielkie ilości tłuszczu. Specjaliści firmy Demeter wskazują, że warto wprowadzić je do diety i spożywać je od czasu do czasu. Dobrze je podawać dzieciom, na zmianę z innymi gatunkami, np. drobiem, królikiem, cielęciną i wieprzowiną. Należy wybierać kawałki chude, by ograniczyć spożywany na co dzień tłuszcz. Podczas zakupów należy ocenić stan wołowiny, która powinna być intensywna oraz jasnoczerwona. Powinna być ponadto sprężysta, a także odkształcać się pod wpływem nacisku.

Wołowina w porównaniu z innymi mięsami

Mięso wołowe w porównaniu z innymi gatunkami wypada korzystnie. Jest mniej kaloryczne od najpopularniejszego mięsa drobiowego. Ma więcej witaminy B12, żelaza oraz cynku niż wieprzowina. Dobrze przyrządzona, wołowina świetnie smakuje. Można ją łączyć np. z tłuszczem wieprzowym, by uzyskać idealne burgery. W porównaniu do innych gatunków mięs wołowina ma mniej tłuszczu śródmięśniowego. Zawiera również cenne proteiny, niezwykle istotne np. dla sportowców. Składniki te wpływają na budowę oraz wzmocnienie mięśni. Co ciekawe, spożywanie tego mięsa może pomóc w walce ze zbędnymi kilogramami. Jest szczególnie polecana w diecie redukcyjnej. Specjaliści zdrowego żywienia i dietetycy zalecają spożywanie wołowiny w rozsądnych ilościach. Warto ją dobrze przygotować i podawać ze starannie wybranymi dodatkami, np. czerwonym winem, serem gorgonzola czy octem balsamicznym.

Materiał partnera