
Najczęstsze przyczyny awarii kserokopiarek
Kserokopiarki obecne są w praktycznie każdej dużej firmie – im częściej są wykorzystywane, tym większe ryzyko, że w końcu odmówią posłuszeństwa. Najczęściej awaria jest wynikiem nie niskiej jakości urządzenia, lecz jego nieprawidłowego użytkowania. W poniższym tekście omówimy, jakie czynniki mogą spowodować, że kserokopiarka odmówi posłuszeństwa i co zrobić, aby ich uniknąć.
Zacięcie papieru
Kłopoty z przyciętym arkuszem papieru, który blokuje całą pracę urządzenia zdarzają się bardzo często. Najczęstszą przyczyną jest używanie nieodpowiedniego rodzaju papieru – np. arkuszy o zbyt dużej powierzchni, bądź zbyt grubych – jak również nieprawidłowe ułożenie papieru w kasecie.
– Uzupełniając papier w urządzeniu należy zwrócić pilną uwagę, ile kartek wkładamy – mówi specjalista firmy Arso Serwis – lepiej włożyć mniej i na bieżąco uzupełniać stan, niż włożyć zbyt dużo i co chwilę mieć problem z przyciętą kartką. Zacięty papier nie powinien być wyrywany na siłę, bowiem skończy się to jego rozerwaniem, lecz usunąć z drugiej strony. W ostateczności należy wezwać pomoc techniczną.
Zanieczyszczenie urządzenia
Na sprawność kserokopiarki ma również jej czystość – zbyt wysoka wilgoć w otoczeniu, pyły, kurz czy resztki tonera mogą sprawiać, że kserokopiarka zacznie pracować wolniej niż zwykle, a jej praca stanie się głośniejsza. Zanieczyszczenie może również powodować problemy z marszczeniem i zacinaniem się papieru w urządzeniu
Zbyt wysoka temperatura
Urządzenia elektroniczne potrzebują odpowiednio niskiej temperatury, aby pracować wydajnie – jeśli w otoczeniu jest zbyt ciepło, mogą one działać wadliwie bądź w ogóle się wyłączać. Nie inaczej jest w przypadku kserokopiarek, które powinny mieć czas, żeby się schłodzić między wykonywaniem kolejnych poleceń. Jeśli kserokopiarka się przegrzewa, na jej wyświetlaczu znajdziemy odpowiednie powiadomienie.
Problemy z tonerem
Jeśli wydruki otrzymywane z urządzenia są nieczytelne, może to oznaczać problem z tonerem – jego nadmiernym użyciem bądź nieprawidłowym zamontowaniem. Zanim wezwiemy serwisanta warto upewnić się, że toner nie wymaga wymiany i czy umieściliśmy go odpowiednio wewnątrz urządzenia. Przyczyną niskiej jakości wydruków może być również uszkodzenia głowicy lub lasera – wtedy niezbędna będzie pomoc fachowca.
Nieprawidłowe ustawienia
Niska jakość wydruku może być zasługą nieprawidłowych ustawień urządzenia, np. zbyt wysokich lub zbyt niski poziomów jasności. Warto w takiej sytuacji przywrócić domyślne ustawienia.
Niewłaściwie użytkowanie urządzenia
Bardzo częstym błędem jest użytkowanie kserokopiarki z otwartą pokrywą – efektem tego jest nadmierne zużywanie tonera. Zanim stwierdzimy, że zakupiony przez nas toner jest niskiej jakości, warto sprawdzić, w jaki sposób wykorzystywana jest kserokopiarka.