Jakie oleje są najzdrowsze?

Tłuszcze kojarzą nam się z czymś niezdrowym. Jednak nie wszystkie tłuszcze można wrzucić do jednego worka. Zdrowymi tłuszczami mogą być oleje roślinne, które występują w różnych rodzajach, mają różne składy i zastosowania. Sprawdźcie, które oleje są najzdrowsze i do czego warto ich używać.

Jakie są zalety olejów roślinnych?

Oleje roślinne to bardzo zdrowe tłuszcze. Ich główną zaletą jest to, że w swoim składzie posiadają nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), chroniące przed chorobami układu krwionośnego oraz nowotworami. Im więcej takich kwasów, a im mniej nasyconych, tym lepsze właściwości ma olej. Najzdrowsze oleje jadalne są też bogatym źródłem witaminy E, którą nazywa się witaminą młodości.

Które oleje roślinne są najzdrowsze?

Na rynku znaleźć można wiele olejów roślinnych, jednak nie są one zupełnie takie same. Należy wiedzieć, że różnią się one między sobą składami i zastosowaniem. Za najzdrowszy  olej jadalny uważa się olej rzepakowy, który powstaje z uszlachetnionych nasion rzepaku – wyjaśnia nasz rozmówca reprezentujący sklep z ekologiczną żywnością SŁONECZKO.

Olej rzepakowy ceniony jest głównie za delikatny zapach, ciekawy smak i małą podatność na działanie światła i temperatury. Dzięki tym właściwościom może długo zachowywać świeżość. Ponadto, to prawdopodobnie najzdrowszy olej, który zawiera znacznie większą ilość kwasów omega-3, niż oliwa. Ponadto, ma w sobie bardzo dużo witaminy E. Olej rzepakowy wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu oraz reguluje przemianę materii.

Do pozostałych olejów roślinnych uważanych za najzdrowsze zaliczają się:

  • oliwa z oliwek – zawiera bardzo korzystny dla zdrowia zestaw kwasów tłuszczowych, dzięki którym zapobiega nowotworom i osteoporozie, łagodzi stres, obniża ciśnienie krwi oraz chroni serce; oliwę z oliwek stosuje się również w przemyśle kosmetycznym, gdyż świetnie pielęgnuje skórę, włosy i paznokcie; nie jest polecana do smażenia (nie wolno podgrzewać jej do wysokiej temperatury), jednak świetnie nadaje się jako dodatek do sałatek lub baza sosu vinegret,
  • olej kokosowy – bogaty w witaminy z grupy B, kwas foliowy, potas, magnez i wapń, spowalnia proces starzenia się skóry, poprawia koncentrację, reguluje przemianę materii, wzmacnia układ immunologiczny i jest uważany za naturalny antybiotyk; olej ten ma wysoką temperaturę dymienia, toteż świetnie nadaje się do smażenia,
  • olej z orzechów brazylijskich – żółty, lepki i przezroczysty, nie nadaje się do smażenia, jednak stanowi bogactwo niskonasyconych kwasów tłuszczowych; jego spożywanie poprawia odporność, działa antynowotworowo, zapobiega chorobom układu krążenia, ma też szerokie zastosowanie w przemyśle kosmetycznym,
  • olej z orzechów włoskich – przedłuża młodość i usprawnia pracę mózgu, uzyskuje się go zwykle w wyniku tłoczenia na zimno miąższu owoców orzechów, jest rzadko spotykany w Polsce, a przez to również stosunkowo drogi, posiada dużą ilość witaminy E, nie nadaje się do smażenia.