grillowanie

Jak przy pomocy grilla z wędzarnią przyrządzić zdrową tradycyjną żywność?

Wieczór przy grillu to dla wielu Polaków najlepszy sposób na spędzenie wolnego czasu w sezonie wiosenno-letnim. Jednocześnie mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że nieodpowiednie grillowanie ma bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie. Podpowiadamy o czym należy pamiętać podczas przygotowywania posiłków z grilla, by były one nie tylko smaczne, ale również zdrowie.

Pamiętaj o technice

Kluczem do zdrowego grillowania jest odpowiednie przygotowanie jedzenia. Aby grillowanie było zdrowe musi odbywać się w odpowiedniej temperaturze, w dobrym tempie i z zachowaniem pewnych zasad. Przede wszystkim należy unikać smażenia tuż nad żarem, gdyż doprowadzi to do bardzo szybkiego zwęglenia jedzenia. Ponadto po usmażeniu jedzenie powinno zostać zdjęte z rusztu – nie należy go na nim trzymać zbyt długo, gdyż to zwiększa ryzyko powstania w nim szkodliwych substancji. Jeśli mięso ma utrzymać swoją temperaturę, można użyć podgrzewacza. Kolejnym bardzo poważnym błędem jest brak czystości – ruszt przed każdym grillowaniem powinien zostać dokładnie oczyszczony z pozostałości poprzedniego gotowania, gdyż mogą one się zwęglać i wytwarzać szkodliwe związki.

Bardzo ważne jest, żeby nie dopuszczać do skapywania tłuszczu na gorące węgle, gdyż pod wpływem temperatury powstają w nim rakotwórcze substancje, które mogą wnikać w mięso. Jak się przed tym zabezpieczyć? Mniejszym złem jest użycie aluminiowych podstawek, jednak najlepszym rozwiązaniem jest zainwestowanie w grillo-wędzarnię, w której palenisko znajduje się nie bezpośrednio pod rusztem, ale obok. Urządzenia tego typu znaleźć można w ofercie firmy Smoker.

Odpowiednie produkty to podstawa

Kolejną kwestią jest dobór odpowiednich produktów. Przede wszystkim należy unikać kiełbas z niską zawartością mięsa (wysokiej jakości kiełbasa ma około 90% mięsa), a także gotowej karkówki w marynacie, którą można wyłożyć na ruszt grilla od razu po wyjęciu z folii. Dlaczego? Ponieważ nie da się stwierdzić, czy mięso wykorzystane w produkcji takich wyrobów było świeże, ponadto marynata zawiera duże ilości niepotrzebnych i szkodliwych substancji (np. konserwantów, regulatorów smaku).

Dużo lepszym, zdrowszym rozwiązaniem jest samodzielne przygotowanie marynaty – wystarczy dobrej jakości olej, jogurt lub maślanka oraz przyprawy o działaniu przeciwutleniającym, np. czosnek, oregano, tymianek, pieprz, papryka. Do tej mieszanki zdecydowanie warto dodać coś o kwaśnym smaku, np. świeży sok z cytryny bądź ocet, winny lub balsamiczny – zapobiegną one powstawaniu chorobotwórczych glikotoksyn. Unikać należy za to dodatków do marynaty pod postacią miodu lub cukru, gdyż to właśnie z nich powstają glikotoksyny.

Materiał partnera