Montaż bramy garażowej

Jak prawidłowo zamontować bramę garażową?

Satysfakcja z korzystania z bramy garażowej zależy od wybrania modelu, który będzie najlepiej dopasowany do potrzeb użytkownika. Żadna brama nie będzie jednak funkcjonowała poprawnie i nie okaże się trwała, jeśli nie zostanie odpowiednio założona. Prawidłowo przeprowadzona instalacja jest niezbędna także ze względów bezpieczeństwa. Kluczem do sukcesu jest więc w tym przypadku zakup bramy w firmie, która zapewni jej fachowy montaż.

Co warto wiedzieć o wyborze bramy garażowej?

Dobrze dobrana brama garażowa zabezpiecza wszystkie przechowywane w pomieszczeniu przedmioty, zapobiegając dostaniu się do środka osób niepowołanych. Chroni wnętrze przed warunkami atmosferycznymi – opadami, wiatrem, a także niską temperaturą, co jest szczególnie ważne, jeśli garaż jest ogrzewany, bezpośrednio przylega do budynku mieszkalnego albo stanowi jego część. Ma znaczenie dla estetyki budynku, więc jej wygląd powinien być dopasowany do charakteru budynku zarówno pod względem kolorystyki, jak i kształtu powierzchni skrzydła czy ewentualnych elementów dekoracyjnych. Równie istotny jest rodzaj mechanizmu otwierania oraz łatwość codziennej obsługi, szczególnie wtedy, gdy brama będzie intensywnie eksploatowana. Przy wyborze typu bramy trzeba też brać pod uwagę możliwości montażu konkretnego modelu, co jest związane z konstrukcją budynku i wymiarami samego garażu – podkreśla przedstawiciel firmy Profix-Budownictwo, która specjalizuje się w sprzedaży i montażu bram garażowych.

Najpopularniejsze rodzaje bram to klasyczne bramy rozwierane, w których oba skrzydła są osadzane na zawiasach mocowanych do ościeżnicy instalowanej w świetle otworu wjazdowego. Zaletą takich bram jest to, że do ich montażu nie jest potrzebne miejsce wewnątrz pomieszczenia, a sama konstrukcja jest prosta i stosunkowo niedroga. Wadą będzie jednak fakt, że potrzebują one sporo miejsca przed samym budynkiem.

Wielu inwestorów decyduje się na bramy uchylne lub segmentowe. W obu przypadkach do zamontowania bramy potrzebne jest miejsce w garażu – zarówno po bokach otworu wjazdowego, jak i pod sufitem, gdzie jest umieszczany stelaż, na którym osadzone będzie skrzydło. W bramach uchylnych jego górna część będzie przejeżdżała po prowadnicach do wnętrza pomieszczenia, dolna zatoczy łuk, unosząc się ku górze, a w pozycji w pełni otwartej całe skrzydło znajdzie się na stelażu prostopadle do sufitu. Zaletą bramy uchylnej jest nieskomplikowana budowa oraz fakt, że potrzebuje niewiele miejsca przed budynkiem

W bramie segmentowej skrzydło składa się z mniejszych fragmentów, które mogą się w stosunku do siebie zaginać, za sprawą odpowiednio wykonanego połączenia. Podczas otwierania bramy kolejne segmenty unoszą się wzdłuż prowadnic za sprawą specjalnych rolek, a po pokonaniu odcinka pionowego zaginają się, podczas gdy rolki przejeżdżają po niewielkim łuku, po czym trafiają na prosty odcinek prowadnicy równoległy do sufitu. Brama jest otwarta, gdy wszystkie segmenty skrzydła znajdą się na górnych prowadnicach. Wielką zaletą bram segmentowych jest to, że nie potrzebują miejsca przed budynkiem i bardzo dobrze działają w połączeniu z urządzeniami przeznaczonymi do ich automatycznej obsługi.

Przygotowanie do montażu bramy garażowej

Możliwości wyboru konkretnego typu bramy wiążą się z ilością miejsca w garażu. Brama uchylna może być zamontowana w każdym budynku, a ościeżnica i zawiasy nie wpłyną na ogół na znaczące zmniejszenie szerokości wjazdu. Decydując się na bramę uchylną lub segmentową, trzeba dysponować odpowiednią przestrzenią zarówno po obu stronach wjazdu, jak i między górną krawędzią otworu a sufitem. Decyzję o zakupie powinien więc poprzedzać szczegółowy pomiar kluczowych elementów, tak by późniejszy montaż bramy garażowej nie napotkał żadnych przeszkód, a dobrany model pasował nie tylko pod względem funkcjonalności czy wyglądu, ale również wymiarów.

Żeby właściwie dobrać model bramy garażowej, trzeba precyzyjnie zmierzyć szerokość otworu wjazdowego od jego jednej powierzchni bocznej do drugiej oraz wysokość od posadzki do dolnej krawędzi nadproża – te informacje będą wystarczające, jeśli planowany jest montaż bramy uchylnej. Warto pamiętać, że pomiar musi być prowadzony już po wylaniu posadzki oraz ukończeniu wewnętrznych powierzchni ścian, albo uwzględniać wymiary rodzaju ich wykończenia. Jeśli zamawianym rodzajem bramy ma być brama segmentowa i uchylna, konieczne będą również inne dane. W takiej sytuacji należy też zmierzyć szerokości węgarków, czyli fragmentów ściany zewnętrznej znajdujących się po bokach wjazdu – będzie to szczególnie ważne, jeśli nie są one zbyt duże. Konieczne jest także ustalenie wysokości nadproża, a zatem odległości między jego dolną krawędzią a sufitem.

Podczas wykonywania pomiarów przed zamówieniem bramy uchylnej lub segmentowej należy upewnić się, że przestrzeń pod sufitem jest wolna od elementów konstrukcyjnych czy instalacji na długości odpowiadającej przynajmniej wysokości otworu wjazdowego. Na takiej długości w ścianach bocznych nie powinny się też znajdować otwierające się do wnętrza garażu drzwi. W wielu przypadkach pomiary są wykonywane przez przedstawiciela firmy, która dostarczy i zamontuje bramę, co jest gwarancją uniknięcia ewentualnego błędu.

Montowanie bramy garażowej krok po kroku

Procedura montażu bramy zależy w dużej mierze od jej rodzaju, we wszystkich przypadkach kluczowe jest jednak właściwe wypoziomowanie elementów oraz dobre osadzenie części nośnych w murze. W przypadku bramy rozwieranej najważniejsze będzie prawidłowe złożenie, ustawienie oraz przytwierdzenie ościeżnicy, a w przypadku bram uchylnych i segmentowych skręcenie pionowych elementów stelażu oraz umieszczenie ich w otworze. Powinny one być nieprzekoszone i zachowywać zarówno pion, jak i poziom. Istotny jest sposób montażu elementów do ścian – liczy się użycie dopasowanych do materiału dybli lub kołków oraz rozmieszczenie ich zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku bram uchylnych pozbawionych progu będzie to szczególnie ważny dla zachowania właściwej sztywności całej konstrukcji.

Ościeżnicę lub stelaż zwykle pozycjonuje się przy pomocy klinów, co pozwala na wywiercenie otworów montażowych. Po umieszczeniu w nich odpowiednich elementów mocujących i ich dokręceniu należy uszczelnić szpary między ościeżnicą a murem. W przypadku bram rozwieranych po zamocowaniu ościeżnicy można przejść do zakładania skrzydeł, podczas montażu bramy uchylnej lub segmentowej ważne będzie przytwierdzenie elementów poziomych całej konstrukcji. W większości modeli są one skręcane przy pomocy śrub, a także przytwierdzane za pośrednictwem specjalnych profili do sufitu. Po złożeniu stelaża i części mechanizmów w profilach osadza się segmenty i łączy je ze sobą. Kolejnym etapem jest montaż reszty osprzętu oraz wyregulowanie sprężyny odpowiedzialnej za wspomaganie otwierania i zamykania skrzydła. W przypadku bramy uchylnej liczyć się będzie dobre wyważenie skrzydła oraz ustawienie sprężyn.

Ostatnim etapem montażu bramy jest zwykle zakładanie automatyki. Prace z tym związane obejmują wcześniejsze przygotowanie instalacji elektrycznej, która będzie niezbędna do funkcjonowania napędu. Pierwszym etapem jest zwykle założenie prowadnicy, umieszczanej na środku skrzydła. W zależności od konstrukcji jest ona mocowana do sufitu bezpośrednio albo na specjalnych profilach. Następnie konieczne będzie przytwierdzenie i podłączenie napędu oraz elementów łańcucha, uzębionego paska lub listwy, a także ramienia, które łączy napęd ze skrzydłem. Ważne będzie założenie elementów dodatkowych – czujników zapobiegających uruchomieniu napędu, gdy w otworze wjazdowym znajduje się jakiś przedmiot czy modułu pozwalającego na używanie pilota. Fachowej ekipie, która specjalizuje się w montażu bram, cała operacja nie zabierze zbyt długo czasu, a wszystkie mechanizmy zostaną precyzyjnie wyregulowane.

Materiał partnera