Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
Prowadzenie księgowości jest obowiązkiem każdej firmy, lecz jej forma jest uzależniona od wielkości przychodu, formy prawnej oraz skali zatrudnienia. Wiele mniejszych firm może korzystać z księgowości uproszczonej, w tym podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Rejestrowanie zdarzeń gospodarczych przy jej pomocy jest prostsze niż w przypadku pełnej księgowości, jednak również wymaga sporej wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego.
Kiedy można prowadzić księgowość z wykorzystaniem księgi przychodów i rozchodów?
Korzystanie z uproszczonych form księgowości jest możliwe w przypadku firm, które spełniają określone w przepisach warunki. Podatkowa księga przychodów i rozchodów (PKPiR) może być stosowana przez podmioty, których przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 2 milionów euro. Kwota ta obejmuje również sprzedaż środków trwałych stanowiących majątek firmy – budynków, ziemi, maszyn czy pojazdów. Z księgi mogą korzystać wyłącznie osoby fizyczne – będzie więc ona dostępna dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a także dla części spółek. Podatkową księgę przychodów i rozchodów mogą założyć spółki cywilne, partnerski oraz jawne. Ważny jest także rodzaj płaconego podatku – księga łączy się nierozerwalnie z podatkiem dochodowym od osób fizycznych płaconym według skali podatkowej lub liniowo. Warto pamiętać, że z prowadzenia księgi można zrezygnować, wybierając pełne księgi rachunkowe. Ze względu na skomplikowanie prawa podatkowego do prowadzenia PKPiR warto wybierać odpowiednie biura rachunkowe. W Szczecinie dobrym rozwiązaniem okaże się Ed-Pro Expert.
Jakie informacje umieszcza się w PKPiR?
Podatkowa księga przychodów i rozchodów służy do rejestrowania wszystkich zdarzeń gospodarczych podobnie, jak ma to miejsce w przypadku prowadzenia pełnej księgowości. Zakres gromadzonych informacji będzie zbliżony, jednak zasady ich zapisu okażą się zupełnie inne. W przypadku pełnej księgowości korzysta się z przygotowanego wcześniej planu kont, w księdze dane są po prostu wpisywane w odpowiednich rubrykach. Poza oznaczeniem kontrahenta datą zdarzenia i jego rodzajem podaje się kwoty uzyskanego przychodu lub poniesionego wydatku. Do księgi trafiają też koszty związane z prowadzoną działalnością i sumy przeznaczane na wynagrodzenia i składki.
Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów najlepiej zlecić doświadczonemu biuru rachunkowemu. Dobrym wyborem może Ed-Pro Expert. Specjalizuje się ono w doradztwie podatkowym, a także oferuje kompleksową obsługę księgową oraz kadrowo-płacową.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana