Artykuł sponsorowany

Zasady działania radiolinii

Zasady działania radiolinii

Sieci telekomunikacyjne do przesyłania danych przeważnie opierają się na światłowodach lub satelitach. Są to technologie cenione ze względu na bardzo dobrą jakość połączenia oraz wysoką prędkość. Nie zawsze jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Tańszą i w wielu przypadkach bardziej przystępną technologią jest radiolinia. Tłumaczymy, czym dokładnie się ona charakteryzuje.

Radiolinia – co to takiego?

Radiolinia, nazywana także dohoryzontalną linią radiową, jest to system urządzeń, który służy do nadawania i odbierania analogowych lub cyfrowych transmisji radiowych w systemie punkt-punkt. Pracuje ona na pasmach mikrofalowych z anteną o sile kierunkowanej charakterystyce promieniowania, dzięki czemu możliwy jest bardzo duży zysk energetyczny. Przepustowość, jaką można osiągnąć przez nowoczesne radiolinie, sięgają rzędu od kilku Mb/s do kilku Gb/s. Dużą zaletą radiolinii jest niewielki koszt stworzenia i utrzymania instalacji. Trzeba jednak podkreślić, że radiolinia ma niską odporność na warunki atmosferyczne. Gwałtowne zmiany pogody, deszcz lub śnieg mogą zerwać połączenie.

Kiedy radiolinia jest stosowana?

Radiolinia przez lata była głównym sposobem komunikacji. Używało się jej, by dosyłać sygnały do masztów i wież telewizyjnych. Została ona wyparta przez technologię satelitarną i obecnie znajduje zastosowanie w sytuacjach, gdy stworzenie połączenia satelitarnego jest nieopłacalne lub gdy potrzebne jest połączenie awaryjne. Dobry odbiór sygnału możliwy jest przy częstotliwości 7, 13, 15, 18, 23 lub 38 GHz, lub w górnych pasmach od 64 GHz. Przy wyższych częstotliwościach powinna być zachowana mniejsza odległość między poszczególnymi punktami.

Specjalista ze sklepu internetowego WISP.PL dodaje: Zaletą radiolinii jest także krótki czas całego procesu, począwszy od zaplanowania prac aż do ich ukończenia. W przypadku światłowodów wszelkie pozwolenia, zgody i prace instalacyjne z różnych przyczyn są rozciągnięte w czasie.

Podział radiolinii

Radiolinie można podzielić na licencjonowane oraz nielicencjonowane. Druga grupa funkcjonuje na pasmach 2,4 GHz oraz 5 GHz. Są to pasma przeważnie wykorzystywane do komunikacji bezprzewodowej, domowej sieci Wi-Fi lub domowego systemu ochrony. Pracują one w standardzie Wi-Fi (IEEE 802.11) oraz jego różnych konfiguracjach. Natomiast radiolinie licencjonowane pozwalają na pracę w trybie FDD (Frequency Division Duplex), który gwarantuje komunikację w dwóch kierunkach z wykorzystaniem dwóch rodzajów częstotliwości. Uważa się, że najlepszą skalą w przypadku profesjonalnych zastosowań jest przedział 6-38 MHz, a także 60-80 GHz.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.