Artykuł sponsorowany

Zasady działania ekranów akustycznych

Zasady działania ekranów akustycznych

Ekrany akustyczne stanowią przegrody dla źródeł hałasu. Na ich skuteczność ma wpływ wiele czynników, oczywiście przede wszystkim sama konstrukcja ekranów i ich lokalizacja. W naszym artykule opowiemy, jakie są najważniejsze zasady działania ekranów akustycznych, a także rozwiniemy wątek badań akustycznych i ogniowych, które powinny być wykonywane w celu oceny skuteczności.

Przegroda dla źródła hałasu

Ekrany akustyczne językiem fachowców określa się jako przegrody dla źródeł hałasu. Przestrzeń, która ma być chroniona przed negatywnym działaniem dźwięków, jak hałas drogowy, to tzw. obszar cienia akustycznego. Po stronie ekranu akustycznego przeciwnej do źródła hałasu poziom dźwięku jest znacznie mniejszy, gdyż fala dźwiękowa, która napotyka przeszkodę w postaci ekranu akustycznego, częściowo podlega pochłonięciu, odbiciu oraz ugięciu na krawędzi. Skuteczność ekranu akustycznego zależy nie tylko od wysokości, długości, grubości i materiałów, z jakiego został wykonany, ale też od lokalizacji ekranu względem źródła hałasu i rodzaju generowanego hałasu. Przy jezdni na przykład (a to przykład idealny, bo przecież w takich miejscach najczęściej stawiamy ekrany akustyczne) najlepszą lokalizacją jest sama krawędź. Im bliżej źródła hałasu stawiamy ekran akustyczny, tym większa skuteczność. Nie mniej jednak oczywiście konstrukcja samych ekranów jest bardzo ważna, dlatego konieczne jest przeprowadzanie ich badań akustycznych; dodatkowo ze względów bezpieczeństwa wykonuje się badania ogniowe.

Badania akustyczne i ogniowe ekranów akustycznych

Producenci ekranów akustycznych oraz materiałów dźwiękochłonnych powinni mieć certyfikowane wyniki badań akustycznych, ale to nie wszystko – ważne są również badania ogniowe. W kontekście badań akustycznych mówimy konkretnie o badaniach izolacyjności akustycznej. Jak mówią nam fachowcy z Centrum Techniki Okrętowej S.A. z Gdańska, które zajmuje się takimi badaniami, są one przeprowadzane w komorach akredytowanego i notyfikowanego laboratorium. W przypadku naszych fachowców chodzi konkretnie o Laboratorium Badań Wibroakustycznych (Certyfikat Akredytacji Nr AB 1241). Do badań akustycznych, badań izolacyjności akustycznej, wykorzystuje się tu zespół komór, który składa się z pomieszczenia nadawczego i odbiorczego o łącznej objętości 400 m3. Próbka badawcza może mieć nawet 10 m2! Bada się tu nie tylko ekrany akustyczne, ale też np. okna, drzwi, ściany, szyby i wszelkie inne przegrody. Jeśli chodzi o wspomniane już badania ogniowe, przeprowadza się je w Laboratorium Badań Ogniowych (Certyfikat Akredytacji Nr AB 014), które jest wyposażone w specjalne stanowisko do badań odporności na ogień ekranów akustycznych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.