Zakup motocykla – o czym należy pamiętać?

Kontrola wizualna
Kupowanie motocykla z rynku wtórnego jest bardzo podobne do kupowania używanego auta. O stanie technicznym i przeszłości pojazdu będą świadczyć zbliżone symptomy. Mniej doświadczeni kupujący powinni zabrać ze sobą na oględziny mechanika lub znajomego posiadającego większą wiedzę na temat jednośladów. O przeszłości pojazdu bardzo wiele mówi jego stan wizualny. W przypadku motocykli, które nie są przeznaczone do jazdy w trudnych warunkach terenowych, należy przyjrzeć się ich kondycji zewnętrznej. Dobry stan lakieru i obecność fabrycznych naklejek zwiększają prawdopodobieństwo, że motocykl nie uległ wcześniej wypadkowi, a poprzedni właściciel o niego dbał. Dodatkowe akcesoria, na przykład pochodzące z nowszych modeli danej marki słusznie mogą natomiast wzbudzić wątpliwości potencjalnego kupca. Bardzo ważne są oględziny ramy motocykla – jeśli da się na niej dostrzec ślady spawów, prawdopodobnie pojazd był w przeszłości poważnie uszkodzony.Weryfikacja stanu technicznego
Gdy kontrola stanu wizualnego wypadła pomyślnie, można przejść do kwestii technicznych. Ważne, aby z pojazdu nie wyciekał żaden płyn – jest to potencjalnym symptomem poważniejszych uszkodzeń. Ważną rolę odgrywa stan zębatek i łańcucha, bo ich naprawy są dość kosztowne. Głębiej do kieszeni należy sięgnąć także kupując części silnikowe. Dlatego nierówna praca motoru także jest złym symptomem, podobnie jak utrudniony rozruch, nawet przy zimnym silniku. Przy okazji dobrze jest przyjrzeć się szczegółowo wszystkim przyrządom. Prawidłowy poziom płynów eksploatacyjnych świadczy o tym, że poprzedni użytkownik dbał o swoją maszynę. To samo dotyczy małego stopnia zużycia manetek, siedzenia czy podnóżka. O nadmiernej eksploatacji motocykla nierzadko świadczy obecność szlifów na tłumiku.Jazda próbna
Po tym etapie kontroli motocykla można przejść do jazdy próbnej. Oprócz pracy silnika należy zweryfikować również pracę skrzyni biegów. Jeśli występują problemy z wybieraniem poszczególnych przełożeń, a tym bardziej nie wszystkie są dostępne, maszyna może być dość poważnie uszkodzona. W trakcie jazdy warto sprawdzić również pracę zawieszenia, a konkretnie fakt, czy dobrze radzi sobie ono z nierównościami i w trakcie hamowania. Sam układ hamowania oprócz skuteczności musi zapewniać zróżnicowany poziom intensywności. Kiepsko utrzymane motocykle mają tendencję do samodzielnej zmiany kierunku jazdy, co jest irytujące, a przede wszystkim niebezpieczne – dlatego jazda próbna nie powinna być bagatelizowana. Dodatkowo liczy się przecież także subiektywne wrażenie przyszłego właściciela – eksploatacja maszyny ma sprawiać radość. Oczywiście drobne awarie i uszkodzenia są normą w przypadku używanych motocykli. Jeśli właściciel ich nie zataja, a naprawa nie musi być kosztowna, zakup maszyny nie jest wykluczony. Zwłaszcza, że w internecie są miejsca, takie jak sklep Aparts, gdzie części do motocykli prezentujące najwyższą jakość są dostępne w bardzo atrakcyjnych cenach: https://aparts.pl/czesci-motocyklowe. Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Inter-Car Silesia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Samochody - sprzedaż nowych woj. dolnośląskie55-040 Bielany Wrocławskie, Wrocławska 1
-
Zod-Mark s.c. Zakład oznakowania drogowego Janusz Koprowski Janusz Motowidło
Drogi - oznakowanie, sygnalizacja woj. dolnośląskie50-430 Wrocław, Świstackiego 30
-
Twój Serwis Sławomir Cebulla, Adam Fraj Spółka cywilna
Samochody - regeneracja podzespołów woj. śląskie41-907 Bytom, Zabrzańska 100