Wyposażenie stacji kontroli pojazdów.
Według przepisów prawa każdy samochód poruszający się po drodze publicznej musi mieć ważne i aktualne badania techniczne. Uprawnienia do wydawania takowych mają stacje kontroli pojazdów. Jako że aut na drogach jest z roku na rok coraz więcej, to wciąż powstają nowe podmioty tego typu. Jakie uprawnienia mają stacje kontroli pojazdów? Jakie wyposażenie jest tam obowiązkowe?
Różnica między stacją podstawową a okręgową
Stacje, gdzie wykonywana jest diagnostyka, dzieli się na dwa podstawowe typy. Różnice między nimi polegają na odmiennym zakresie uprawnień co do samych badań oraz celu, w jakim te badania bywają przeprowadzane. Tak o tym mówi ekspert z firmy S Pum Kwidzyń, która między innymi prowadzi stację kontroli pojazdów:
– Podstawowa stacja kontroli pojazdów zajmuje się przeglądami samochodów, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Dokonuje też dodatkowych badań takich pojazdów, a także opcjonalnie przyczep, które są z nimi łączone. Natomiast w okręgowej stacji kontroli pojazdów, nie ma ograniczeń co do tonażu i zakresu badań.
Stacje okręgowe badają również pojazdy zabytkowe, autobusy, samochody po kolizjach i wypadkach, specjalistyczne, a także te, u których dokonano zmian konstrukcyjnych.
Jakie wyposażenie powinna mieć stacja kontroli pojazdów?
To, co powinno się znaleźć w każdej stacji kontroli pojazdów, jest dokładnie określone przez rozporządzenie ministra transportu i budownictwa. Przede wszystkim mowa tutaj o przynajmniej jednym stanowisku, w skład którego wchodzi kanał przeglądowy wyposażony w oprzyrządowanie pomiarowo-kontrolne.
Stacja kontroli pojazdów powinna być w posiadaniu przyrządów kontrolowania działania hamulców, urządzenia do sprawdzania stanu ustawienia kół, a także aparaturę do kontrolowania i ewentualnego regulowania ciśnienia w oponach. W celu pełniejszej kontroli hamowania stacja może mieć też opóźnieniomierz.
Inne niezbędne urządzenia w stacji kontroli to: dymomierz, urządzenie do prowokowania szarpnięć kół, czytnik sczytujący dane z układu OBD ii/EOBD, aparatura analizująca spaliny w zapłonie iskrowym oraz przyrząd do kontrolowania jakości połączenia z przyczepą.
Żadna stacja nie może pracować bez urządzenia do kontroli ustawienia i jasności świateł. W stacji przydaje się też miernik poziomu dźwięku.
Do wszystkich tu wymienionych urządzeń można dodać, każde inne certyfikowane narzędzie pozwalające jeszcze dokładniej dokonać pomiarów w pojeździe. W posiadaniu stacji kontroli pojazdów jest też mnóstwo przydatnych narzędzi monterskich, które zawsze są potrzebne we wszystkich procedurach przeprowadzanych na miejscu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana