Artykuł sponsorowany

Typy przekładni kierowniczych

Typy przekładni kierowniczych
Układ kierowniczy to jeden z podstawowych mechanizmów samochodowych, umożliwiający właściwe, a przede wszystkim bezpieczne kierowanie pojazdem. Kluczowym elementem układu jest przekładnia kierownicza. W konstrukcji aut możemy znaleźć różne rodzaje przekładni. Najważniejszą funkcją przekładni kierowniczej jest realizowanie sprzężenia między kierownicą a kołami samochodowymi, czyli konwersja ruchu obrotowego kierownicy na ruch drążków mechanizmu zwrotniczego. Do najczęściej stosowanych typów przekładni kierowniczych należą: przekładnie zębatkowe, ślimakowe oraz śrubowe (śrubowo-kulkowe).

Przekładnie zębatkowe

Przekładnie zębatkowe, określane inaczej maglownicami, to najpopularniejsze rozwiązania, stosowane w układach kierowniczych pojazdów. Działanie maglownicy opiera się na mechanizmach zębatych – wałku kolumny kierowniczej zwieńczonym zębnikiem oraz listwie zębatej, połączonych ze sobą kinematycznie. Wraz z ruchem obrotowym wałka następuje ruch postępowy zębatki z drążkami poprzecznymi. Tego typu układ cechuje się niewielkimi oporami ruchowymi oraz zwartą budową. Maglownice mogą się między sobą różnić – z uwagi na usytuowanie zębnika względem listwy zębatej (może być na środku lub przesunięty) oraz miejsce, gdzie są zamontowane ramiona (na krańcach lub w środku listwy).
To, jakie rozwiązanie konstrukcyjne zostanie zastosowane, zależy od ilości miejsca przeznaczonego na mechanizm kierowniczy – komentuje przedstawiciel firmy TurboReg, wyspecjalizowanej w naprawach uszkodzonych przekładni kierowniczych.
Samochody wyposażone w przekładnię zębatkową często są lepiej ,,czute” przez kierowców. Przekładnia może się jednak przyczyniać również do pewnego dyskomfortu prowadzenia. Wynika to ze sprzężenia kół kierowanych przez maglownicę, charakteryzującego się przekazywaniem wymuszeń z drogi na kierownicę. M.in. z tego powodu, mechanizmy zębatkowe stosuje się wyłącznie w pojazdach z zawieszeniem niezależnym.

Przekładnie ślimakowe i globoidalne

,,Ślimaki”, w odróżnieniu od przekładni zębatkowych, nadają na wyjściu ruch kątowy, a nie postępowy. Mechanizm przekładni ślimakowej opiera się na kooperacji ślimaka naciętego na krańcu kolumny kierowniczej, zazębionego z kołem ślimakowym. Wraz z ruchem obrotowym ślimaka dochodzi do ruchu ślimacznicy, z którą jest z kolei złączone ramię przekładni kierowniczej oraz mechanizm zwrotniczy. Jeśli chcemy zniwelować opory ruchu, koło ślimakowe możemy zastąpić łożyskowaną rolką o sprofilowanym uzębieniu, tożsamym ze ślimacznicą.
Tego typu konstrukcję określamy mianem przekładni globoidalnej. Dzięki dostosowaniu kształtu ślimaka do ruchu rolki, możemy wyeliminować tarcie ślizgowe, zwiększając sprawność mechanizmu nawet do 85% – informuje specjalista TurboReg.
Przekładnie ślimakowe właściwie nie przenoszą wymuszeń z drogi na kierownicę. Dzięki temu, prowadzenie auta jest komfortowe, choć nieco mniej precyzyjne niż w samochodach z maglownicą. ,,Ślimaki” widuje się często w ciężarówkach (przenoszą większe siły i pozwalają mocno skręcać koła) oraz w starszych modelach aut osobowych. Nie nadają się do samochodów z napędem przednim, za to udanie współpracują z pojazdami wyposażonymi w zawieszenie zależne osi przedniej.

Przekładnie śrubowe

Ostatnią konstrukcją, o której warto wspomnieć, są przekładnie śrubowe. Tak jak przekładnie ślimakowe, już na wyjściu umożliwiają ruch obrotowy ramienia. Z uwagi na zmniejszone opory ruchu, obecnie stosuje się głównie modele śrubowo-kulkowe. Przekładnie śrubowo-kulkowe funkcjonują na podobnych zasadach, jak przekładnie ślimakowe. Główną różnicę stanowi zwieńczenie wałka kolumny kierowniczej ze współpracującą nakrętką, gdzie nacięty jest gwint o zarysie kołowym, do którego wprowadza się specjalne kulki łożyskowe. Wpływają one na proces tarcia, zmieniając je ze ślizgowego na toczne, w czasie wzajemnego obrotu śruby i nakrętki. Wyloty gwintów nakrętki są połączone kanałem obiegowym, dzięki któremu kulki swobodnie przemieszczają się z jednej strony na drugą, bez ryzyka wypadnięcia.
Kiedy ruszamy kierownicą, obracający się wał powoduje przetaczanie kulek. Inicjują one ruch postępowy nakrętki współpracującej z wycinkiem zębatym, połączonym z ramieniem przekładni kierowniczej – relacjonuje ekspert TurboReg.
Tak jak w przypadku rozwiązań ślimakowych, przekładnie śrubowo-kulkowe zapewniają większą możliwość skrętu kół, za cenę niższej precyzji sterowania pojazdem. Mechanizmy tego typu widuje się jednak coraz rzadziej, gdyż są wypierane przez przekładnie zębatkowe. Znaleźć je można m.in. w starszych modelach aut oraz pojazdach użytkowych, np. ciągnikach, wyposażonych w napęd kół tylnych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.