Rodzaje zawiesi cięgnowych
Każde urządzenie dźwignicowe musi być wyposażone w specjalne zawiesia cięgnowe, które umożliwiają chwytanie, zawieszanie, podnoszenie, podtrzymywanie lub obwiązywanie transportowanego ładunku. Elementy te nie są na stałe zespolone z urządzeniami dźwignicowymi, dlatego muszą być zawsze odpowiednio dobierane do rodzaju wykonywanej przez nie pracy oraz właściwości transportowanych ładunków. Jest to osprzęt pomocniczy dźwignic hakowych, bez którego żadna praca nie mogłaby być wykonywana.
Zawiesia cięgnowe są powszechnie wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu. Można je spotkać wszędzie tam, gdzie pracują urządzenia dźwignicowe takie jak np. dźwigi, żurawie, cięgniki czy suwnice. Zazwyczaj nie stanowią one integralnej części urządzenia dźwignicowego. Są zawieszane na haku zblocza, czyli specjalnego elementu urządzenia dźwigowego, który służy do zaczepiania ładunku na zawiesiu. Taka konstrukcja umożliwia korzystanie z różnych rodzajów zawiesi cięgnowych na jednym urządzeniu dźwignicowym w zależności od specyfiki wykonywanego transportu.
Jak zbudowane są zawiesia cięgnowe?
Zawiesia cięgnowe składają się najczęściej z ogniwa zbiorczego, do którego przymocowane są poszczególne cięgna. Mogą być one wykonane z różnych materiałów (łańcucha, liny stalowej lub tworzywa sztucznego). Każde z nich jest zakończone odpowiednim elementem, może być to: hak, szakla, ogniwo, pętla, uchwyt specjalistyczny, dostępne są również zawiesia bezkońcowe. W zależności od potrzeby zawiesia mogą składać się z jednego, dwóch, trzech lub czterech cięgien. Czym należy się kierować, wybierając zawiesie cięgnowe? Wyjaśnia nam to doradca z firmy Polsling:
Wybierając zawiesie cięgnowe, warto kierować się przede wszystkim maksymalną masą ładunku, który ma być przy jego pomocy transportowany. Każde zawiesie cięgnowe ma precyzyjnie określone w dokumentacji technicznej dopuszczalne obciążenie robocze (tzw. DOR). Parametr ten informuje użytkowników, jaka może być maksymalna masa przenoszonego nim ładunku w tonach lub kilogramach. Oprócz tego ważny jest rodzaj zastosowanego w nim zaczepu, który musi umożliwiać jak najsolidniejsze i najbezpieczniejsze umocowanie ładunku oraz położenie jego środka ciężkości, od którego uzależniona będzie liczba cięgien.
Z jakich materiałów produkowane są zawiesia cięgnowe?
Zawiesia cięgnowe mogą być produkowane z różnych materiałów. Wyróżniamy zawiesia cięgnowe łańcuchowe, linowe i pasowe z tworzyw sztucznych. Każde z tych zawiesi nadaje się do innego typu pracy, gdyż ma nieco inne właściwości i zalety.
1. Zawiesia pasowe
Zawiesia pasowe wykonane są z tworzyw sztucznych (najczęściej poliestru, poliamidu lub polipropylenu), nadają się do stosowania w transporcie bliskim, w pracach na budowach, w zakładach produkcyjnych, na żurawiach samojezdnych i wieżowych oraz suwnicach. Mogą być zakończone standardowo pętlą lub osprzętem takim jak haki czy ogniwa. Udźwig takich zawiesi waha się od 1 do 250 ton. Ich budowa może być klasyczna: wówczas składają się z cięgna zakończonego pętlami lub o obwodzie zamkniętym. Zawiesia wężowe są idealnym rozwiązaniem do transportu wyjątkowo ciężkich ładunków, ponieważ są wykonane z niezwykle wytrzymałych włókien poliestrowych umieszczonych dodatkowo w ochronnym wężu, co jeszcze bardziej je wzmacnia i zwiększa ich wytrzymałość. Ich ogromną zaletą jest elastyczność, możliwość pracy w szerokim zakresie temperatury (od -40°C do 100°C) oraz odporność na działanie wilgoci, olejów, chłodziw, kwasów mineralnych oraz benzyny.
2. Zawiesia łańcuchowe
Zawiesia te są wykonane ze stalowych łańcuchów, które doskonale sprawdzają się przy najbardziej wymagających i ciężkich pracach. Są często wykorzystywane w przemyśle oraz budownictwie, gdyż można nimi transportować bardzo ciężkie ładunki. Poradzą sobie nawet z pracą w bardzo ciężkich warunkach, gdyż są odporne na działanie zmiennych warunków atmosferycznych oraz uszkodzenia mechaniczne. Mogą składać się z jednego, dwóch, trzech lub czterech cięgien i mieć różne zakończenia (haki, ogniwa lub szakle). Przy ich użyciu można przenosić ładunki, które ważą od 1 do 100 ton. Są wykorzystywane w transporcie bliskim, HDS, na suwnicach, żurawiach, na budowach i w zakładach produkcyjnych.
3. Zawiesia linowe
Są produkowane ze stalowych ocynkowanych lin, które charakteryzują się najwyższą jakością. Ich wytrzymałość jest bardzo duża, dlatego są najczęściej stosowanymi zawiesiami w przemyśle. Składają się z jednego lub wielu cięgien albo mają konstrukcję obwodu zamkniętego. Zawiesia linowe mogą być zaciskane specjalnymi tulejami aluminiowymi albo zaplatane. Ich głównym atutem jest niewielka waga i niezwykle atrakcyjna cena (są 4 razy tańsze od zawiesi łańcuchowych). Za ich pomocą można przenosić ładunki, które ważą od 0,07 do 100 ton.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana