Artykuł sponsorowany

Rodzaje farby drukarskiej

Rodzaje farby drukarskiej
W XXI wieku na każdym kroku mamy do czynienia z drukiem. Czytamy książki, korzystamy z produktów zamkniętych w kolorowych opakowaniach, na ulicach widzimy billboardy z wielkoformatowymi reklamami. Nie moglibyśmy korzystać z tych rzeczy, gdyby nie farby drukarskie, zwane również czasem drukowymi. Technologia ich produkcji przez lata rozwinęła się tak bardzo, że możliwe jest obecnie oddanie w druku bardzo szerokiego zakresu kolorów, które nie blakną i zachowują swoją wyrazistość przez długi czas.

Skład farb drukarskich

Niezależnie od rodzaju farby i jej zastosowania, każda z nich produkowana jest z czterech podstawowych składników. Są to:
  • Substancje barwiące – mogą nimi być pigmenty, barwniki oraz laki, każdy z tych składników charakteryzuje się innymi właściwościami fizycznymi, między innymi rozpuszczalnością. Stanowią one od 5 do 30% składu farby.
  • Spoiwo – stanowi od 15 do 60% składu farby. Spoiwo jest nośnikiem substancji barwnych, od jego właściwości zależy poziom połysku farby po nałożeniu na drukowaną powierzchnię, odporność na ścieranie itp.
  • Rozpuszczalniki lub rozcieńczalniki – rozpuszczają spoiwo i ułatwiają mieszanie z pozostałymi składnikami, stanowią od 20 do 70% objętości gotowej farby
  • Substancje pomocnicze – wpływają na właściwości farby, stanowią do 10% jej składu

Rodzaje farb

Dostępne na rynku poligraficznym farby podzielić można ze względu na kilka czynników: rodzaj stosowanego podłoża, ich mazistość, przeznaczenie… Najważniejszy jest jednak typ druku, do jakiego się ich używa. Oto kilka z nich:
  • Rotograwiura – zwana inaczej wklęsłodrukiem. Używa się jej do druku w wysokich nakładach, np. gazet, a także banknotów lub znaczków pocztowych
  • Offset – to najpowszechniej stosowana metoda druku, w której stosuje się układ kilku cylindrów: wodnych, farbowych, formowych i dociskowych
  • Sitodruk – w tej technice drukarskiej jako formy używa się drobnej siatki i nałożonego na nią szablonu, druk powstaje po przetłoczeniu farby przez odkryte oczka siatki
  • Fleksografia – w procesie drukarskim wykorzystuje wypukłe, miękkie form, które pozwalają drukowanie nawet na nierównych powierzchniach różnego rodzaju
  • Typografia – jedna z najstarszych metod drukarskich, wykorzystuje się w niej wypukłe formy, za pomocą których farba jest nanoszona na materiał
  • Tampondruk – rodzaj druku wklęsłego, w którym farba nanoszona jest za pomocą miękkich, gładkich bloków, zwanych tamponami. Technologia ta używana do druku twardych powierzchni, takich jak szkło czy metal
Szeroki wybór farb drukarskich i innych materiałów poligraficznych znajdziecie m.in. w ofercie firmy Unitek, która działa na polskim rynku od 1997 roku i specjalizuje się w dystrybucji wysokiej jakości urządzeń i materiałów dla poligrafii.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.