Reflektory samochodowe kiedyś a dziś - co zmieniło się na przestrzeni lat?
Oświetlenie samochodu to element decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Prawidłowo ustawione lampy są konieczne do poruszania się nocą. Włączone w ciągu dnia zwiększają widzialność pojazdu zarówno podczas mgły czy opadów, jak i w pochmurne dni. Światła będą także gwarancją, że pojazd będzie szybciej zauważony przy wysokim nasłonecznieniu, zwłaszcza zimą, gdy słońce jest nisko. Warto pamiętać, że przez lata konstrukcja świateł bardzo się zmieniła.
Co trzeba wiedzieć o rodzajach reflektorów?
Podstawowym elementem oświetlenia większości samochodów pozostają tradycyjne lampy składające się ze źródła światła, odbłyśnika zwiększającego efektywność emisji promieniowania świetlnego oraz klosza, który pomaga we właściwym ukierunkowaniu strumienia światła świetlnego dzięki kombinacji odpowiednich zaboleń i ryflowań. W starszych pojazdach montowane były reflektory paraboliczne, które dawały zakres wykorzystania światła wynoszący jedynie 27%. Nowsze konstrukcje były wyposażane w lampy elipsoidalne typu PES (Poly-Elipsoid System), gdzie odbłyśnik pozwalał na wykorzystanie nawet 35% światła. Najnowocześniejszymi konstrukcjami są reflektory paraboloidalnych tzw. FF (Free Fields). Są one pozbawione soczewek, a całość zadania związanego z kierowaniem wiązki światła spoczywa na odbłyśniku. Ponieważ ma on bardzo dokładnie opracowaną geometrię, można zastosować płaskie szyby klosza. Reflektory FF zapewniają wykorzystanie strumienia świetlnego na poziomie 45%. Z uwagi na warunki pracy i obciążenia okresowo może być potrzebna naprawa reflektorów. W Poznaniu usługi tego rodzaju świadczy firma TMC.
Jakie źródła światła wykorzystuje się w reflektorach samochodowych?
Najstarsze pojazdy poruszające się po drogach mają światła, w których wykorzystywane są klasyczne żarówki, które mają wolframowe żarniki jarzące się w bańce wypełnionej próżnią lub mieszanką azotu z argonem. Choć są one tanie, to oferowane natężenie światła jest bardzo niskie. Lepsze parametry zapewnia używanie halogenów. Mają one zbliżoną konstrukcję, jednak w bańce znajdują się pierwiastki z grupy halogenków dające lepszą żywotność żarnika i pozwalające na uzyskanie wyższego natężenia strumienia świetlnego. Z uwagi na emisję dużej ilości ciepła bańki muszą być robione ze szkła kwarcowego. Alternatywą dla tradycyjnych świateł są lampy wyładowcze, które wytwarzają jarzący się jasnym światłem łuk elektryczny, wymagają jednak nieco innej budowy klosza oraz wydajnego układu zasilającego. Stosuje się także lampy w technologii LED, które dorównują ksenonom, a przy tym mają prostszą konstrukcję i są tańsze. Firma TMC Regeneracja Reflektorów działająca w Piekarach Śląskich i Kościanie zajmuje się profesjonalnym przerabianiem reflektorów na ksenony, specjalizuje się też w regeneracji odbłyśników i kloszy lamp.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana