Artykuł sponsorowany

Projektowanie i wycena układów smarowania

Projektowanie i wycena układów smarowania

Pewnie dużo jest nieskomplikowanych maszyn i urządzeń, które wystarczy przesmarować jakąś prostą oliwiarką lub smarownicą, albo nawet jakimś patyczkiem i wszystko będzie znakomicie działało. Takie działanie możliwe jest jednak wyłącznie w nielicznych miejscach i gdzie nie jest wymagane smarowanie ciągłe i nieprzerwane. Skomplikowane maszyny o ogromnej ilości punktów smarowniczych i pracujące przy bardzo dużych obciążeniach oraz w długich okresach muszą być smarowane automatycznie.

Układ smarowania szyty na miarę

Zważywszy na wielość i różnorodność wszelkiego typu urządzeń i maszyn oraz linii produkcyjnych, wykorzystywanych przez człowieka oraz ich skomplikowane niejednokrotnie konstrukcje, niemożliwe jest zaprojektowanie dla nich jednego uniwersalnego układu smarowania. Nietrudno sobie wyobrazić, że do obsługi olbrzymiej koparki, chociażby jednej z takich, jakie są wykorzystywane w kopalniach węgla brunatnego lub do rozległej linii technologicznej w jakiejś dużej hali produkcyjnej będą potrzebne o wiele bardziej skomplikowane systemy smarowania niż te, które są stosowane w małych obrabiarkach czy pojedynczych przekładniach. Nie może zatem dziwić fakt, że w naszym przemyśle stosuje się wiele różnych układów smarowniczych: jednoliniowe, dwuliniowe, wieloliniowe, progresywne, systemy smarowania mgłą olejowo-powietrzną, specjalne urządzenia do smarowania szyn kolejowych czy obrabiarek CNC oraz tworzone z nich różne układy mieszane. Taki układ może jednocześnie obsługiwać kilkanaście punktów smarowniczych odległych od siebie o kilkadziesiąt centymetrów, jak i kilkaset takich punktów, które dzieli od siebie niejednokrotnie kilkadziesiąt metrów. Jak mówią nam specjaliści z firmy Układy Centralnego Smarowania z Poznania, systemy smarownicze nie są konstrukcjami standardowymi; należy każdorazowo dopasowywać je do określonej sytuacji i konkretnego zamówienia.

Co wpływa na cenę konkretnego układu smarowniczego?

Oczywistą konsekwencją stosowania układów smarowniczych odmiennie skonstruowanych i dedykowanych do innych maszyn i urządzeń są różne ich ceny. Jakie parametry i czynniki kształtują ceny owych systemów? Wymieńmy najpierw kilka z tych, które są najbardziej oczywistymi:

  • ilość punktów smarowych i ich rozmieszczenie,
  • zapotrzebowanie na środek smarujący,
  • typ łożysk oraz ich prędkości obrotowe,
  • typ łańcuchów oraz ich prędkości liniowe i liczba rzędów,
  • typ prowadnicy i jej parametry,
  • częstotliwości cykli elementów współpracujących,
  • prędkości głowic i narzędzi obróbczych,
  • rodzaj środka smarowniczego,
  • odległości punktów smarowych od pompy smaru,
  • rodzaj zasilania.

To kilka jedynie z tego wszystkiego, co w podstawowym zakresie może wpływać na ostateczną cenę całego układu smarowania. Jeśli dodamy do tego konieczność opracowania mniej lub bardziej skomplikowanego układu sterowniczego zawiadującego różnymi sposobami i interwałami czasowymi aplikowania środka smarowania, to będziemy mieli pełny obraz tego, jak skomplikowanym procesem jest projektowanie skutecznie i sprawnie działającego systemu smarowniczego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.