Projektowanie i wycena układów smarowania
Pewnie dużo jest nieskomplikowanych maszyn i urządzeń, które wystarczy przesmarować jakąś prostą oliwiarką lub smarownicą, albo nawet jakimś patyczkiem i wszystko będzie znakomicie działało. Takie działanie możliwe jest jednak wyłącznie w nielicznych miejscach i gdzie nie jest wymagane smarowanie ciągłe i nieprzerwane. Skomplikowane maszyny o ogromnej ilości punktów smarowniczych i pracujące przy bardzo dużych obciążeniach oraz w długich okresach muszą być smarowane automatycznie.
Układ smarowania szyty na miarę
Zważywszy na wielość i różnorodność wszelkiego typu urządzeń i maszyn oraz linii produkcyjnych, wykorzystywanych przez człowieka oraz ich skomplikowane niejednokrotnie konstrukcje, niemożliwe jest zaprojektowanie dla nich jednego uniwersalnego układu smarowania. Nietrudno sobie wyobrazić, że do obsługi olbrzymiej koparki, chociażby jednej z takich, jakie są wykorzystywane w kopalniach węgla brunatnego lub do rozległej linii technologicznej w jakiejś dużej hali produkcyjnej będą potrzebne o wiele bardziej skomplikowane systemy smarowania niż te, które są stosowane w małych obrabiarkach czy pojedynczych przekładniach. Nie może zatem dziwić fakt, że w naszym przemyśle stosuje się wiele różnych układów smarowniczych: jednoliniowe, dwuliniowe, wieloliniowe, progresywne, systemy smarowania mgłą olejowo-powietrzną, specjalne urządzenia do smarowania szyn kolejowych czy obrabiarek CNC oraz tworzone z nich różne układy mieszane. Taki układ może jednocześnie obsługiwać kilkanaście punktów smarowniczych odległych od siebie o kilkadziesiąt centymetrów, jak i kilkaset takich punktów, które dzieli od siebie niejednokrotnie kilkadziesiąt metrów. Jak mówią nam specjaliści z firmy Układy Centralnego Smarowania z Poznania, systemy smarownicze nie są konstrukcjami standardowymi; należy każdorazowo dopasowywać je do określonej sytuacji i konkretnego zamówienia.
Co wpływa na cenę konkretnego układu smarowniczego?
Oczywistą konsekwencją stosowania układów smarowniczych odmiennie skonstruowanych i dedykowanych do innych maszyn i urządzeń są różne ich ceny. Jakie parametry i czynniki kształtują ceny owych systemów? Wymieńmy najpierw kilka z tych, które są najbardziej oczywistymi:
- ilość punktów smarowych i ich rozmieszczenie,
- zapotrzebowanie na środek smarujący,
- typ łożysk oraz ich prędkości obrotowe,
- typ łańcuchów oraz ich prędkości liniowe i liczba rzędów,
- typ prowadnicy i jej parametry,
- częstotliwości cykli elementów współpracujących,
- prędkości głowic i narzędzi obróbczych,
- rodzaj środka smarowniczego,
- odległości punktów smarowych od pompy smaru,
- rodzaj zasilania.
To kilka jedynie z tego wszystkiego, co w podstawowym zakresie może wpływać na ostateczną cenę całego układu smarowania. Jeśli dodamy do tego konieczność opracowania mniej lub bardziej skomplikowanego układu sterowniczego zawiadującego różnymi sposobami i interwałami czasowymi aplikowania środka smarowania, to będziemy mieli pełny obraz tego, jak skomplikowanym procesem jest projektowanie skutecznie i sprawnie działającego systemu smarowniczego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana