Artykuł sponsorowany

Proces projektowania kompozycji zapachowych

Proces projektowania kompozycji zapachowych

Na co dzień nie przywiązujemy dużej wagi do znaczenia zapachów w naszym życiu, jednak ich rola jest nie do przecenienia. Aromaty otaczają nas wszędzie – są w przyrodzie, w perfumach czy w jedzeniu. Przyjemna woń tworzy pozytywne skojarzenia, dlatego coraz większą wagę przywiązuje się do produkcji aromatów dla różnych branż, m.in. spożywczej, kosmetycznej czy też reklamowej. Jak dokładnie wygląda proces projektowania zapachu?

Po pierwsze: oczekiwania klienta

Najważniejszym kryterium tworzenia kompozycji zapachowych są oczekiwania klienta. Istotne znaczenie ma tu przeznaczenie tworzonego aromatu – inną specyfikę posiadają bowiem perfum, aromaty spożywcze czy też zapachy wykorzystywane w aromamarketingu. Ważny jest również wizerunek marki czy danego produktu. Zaprojektowana kompozycja powinna wywoływać pozytywne skojarzenia, dobrze komponując się z danym motywem przewodnim. Opracowana koncepcja pozwala na określenie nut zapachowych, które zostaną wykorzystane w danej kompozycji: czy będą to aromaty cytrusowe, kwiatowe czy też korzenne.

Po drugie: inspiracja

Opracowanie idei kompozycji zapachowej jest nierozerwalnie związane z poszukiwaniem inspiracji. Najpiękniejsze aromaty wywodzą się bowiem z natury i to właśnie stamtąd pozyskuje się substancje zapachowe. Producenci kompozycji zapachowych, czego przykładem jest firma IPRA, inspirują się naturalnymi zapachami budzącymi pozytywne skojarzenia. Przykładem takich przyjemnych woni, które często łączą się z dobrymi wspomnieniami z dawnych lat, mogą być np. zapach skoszonej trawy, waniliowy aromat domowego ciasta czy słodki, kwiatowy zapach perfum ukochanej osoby. Owoce, zioła, przyprawy, kwiaty, drzewa – to najważniejsze inspiracje dla twórców kompozycji zapachowych.

Po trzecie: testowanie

Tworzenie kompozycji zapachowych często porównywane jest do sztuki. Nie bez przyczyny wśród terminologii branżowej pojawiają się określenia, takie jak „nuty” czy „akordy” kojarzące się z komponowanie muzyki. Tak samo bowiem jak dźwięki, tak i aromaty mogą tworzyć prawdziwą symfonię. Aby tak się stało, eksperci łączą ze sobą różnego rodzaju zapachy i oceniają stworzone w ten sposób mieszaniny. Procesem testowania objęte jest przy tym całe spektrum zapachu, a więc nie tylko moment kulminacyjny, kiedy doznania się najintensywniejsze, ale też następujące po tym punkcie złagodzenie aromatu. Ma to szczególne znaczenie dla produkcji perfum, które powinny długo utrzymywać się na ciele, pozostawiając przyjemny zapach. Z tego powodu tworzenie kompozycji zapachowych jest procesem niezwykle skomplikowanym i czasochłonnym, wymagającym uważnego dobierania poszczególnych nut i nadawania im właściwych proporcji, by po utrwaleniu dobrze ze sobą współgrały i tworzyły harmonijną, urzekającą całość.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.