Porównanie instalacji gazowych – który system LPG wybrać?

Instalacje z mieszanką gazowo-powietrzną
Najstarszym i najprostszym typem systemu LPG jest instalacja gazowa I generacji, montowana w samochodach, których konstrukcja sięga lat 70. i 80. XX wieku, a silniki mają zasilanie gaźnikowe. System tego typu opiera się na prawach fizyki i mechaniki – nie posiada elementów elektronicznych i wymaga częstszej regulacji. W instalacji I generacji brak również możliwości dynamicznej regulacji składu mieszanki w zależności od obciążenia silnika, a ponadto powoduje ona spadek mocy i osiągów samochodu, zwiększając przy tym spalanie gazu względem spalania benzyny. Instalacja gazowa II generacji ma zastosowanie w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa, które zostały wyprodukowane na początku lat 90. Podobnie jak wcześniejsza, wykorzystuje zmienne warunki podciśnieniowe, ale pozwala na montaż w samochodach z katalizatorem oraz na regulację składu mieszanki gazowo-powietrznej, której skład sterowany jest modułem elektronicznym. System II generacji ze względu na jej mieszalnikowy charakter nie jest polecany w nowoczesnych silnikach, szczególnie wyposażonych w kolektor dolotowy, który w przypadku powrotu płomienia z komory spalania może ulec całkowitemu zniszczeniu.Najmniej i najbardziej popularne instalacje
Mieszalnik wyeliminowano podczas tworzenia instalacji gazowej III generacji – zastąpiono go specjalnym dozatorem, który podaje dawkę gazu do dystrybutora. Ten z kolei przekazuje ją do kolektora ssącego, skąd zasysana jest ona razem z powietrzem do komór spalania. Jest to jednak najmniej popularny system LPG, który stosuje się w silnikach wyposażonych w wielopunktowe wtryski paliwa i kolektor dolotowy z tworzyw sztucznych. Najczęściej montowanym systemem jest natomiast instalacja gazowa IV generacji, zwana również sekwencyjną. Jest ona wykorzystywana w większości nowoczesnych silników benzynowych, które posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa, kilka sond lambda oraz katalizator. Różni się ona od poprzedniej ilością wtryskiwaczy gazu, które odpowiadają ilości cylindrów silniku. Nie ma konieczności stosowania w niej emulatorów, ponieważ dawkowaniem gazu zajmuje się oryginalny komputer silnika.Aby cieszyć się prawidłową pracą instalacji sekwencyjnej, należy ją prawidłowo zamontować i dokonać właściwej regulacji. W systemie wtryskowym istotne jest paliwo o najwyższej czystości. Z tego względu instalacje IV generacji są wyposażone w filtr gazu w fazie lotnej. Zapewniają bezpieczeństwo silnika i eliminują ryzyko cofania się płomienia – wyjaśnia specjalista z firmy AG Centrum, która zajmuje się produkcją oraz dostarczaniem nowoczesnych kompletnych samochodowych instalacji gazowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Id Lifting Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa
Dźwigi, dźwigowe urządzenia woj. dolnośląskie55-095 Długołęka, Chabrowa 13
-
A&Z Transport-Logistyka
Transport międzynarodowy woj. wielkopolskie62-060 Stęszew, Powstańców Wielkopolskich 51
-
Alien Nauka jazdy Emilia Taraszkiewicz-Michalska
Nauka jazdy woj. zachodniopomorskie70-335 Szczecin, al. Piastów 59 lok. 4