Objawy niesprawności akumulatora
Elektrolit
Jeśli nasz akumulator nie jest bezobsługowy, przynajmniej raz do roku należy sprawdzić poziom elektrolitu, a najprawdopodobniej także uzupełnić go wodą destylowaną lub zdemineralizowaną. Zbyt mała ilość elektrolitu bowiem może przyczynić się do zniszczenia odsłoniętych płyt czynnych. Gęstość płynu natomiast powie nam co nieco o tym, czy akumulator wymaga naładowania. Będzie tak w przypadku wartości niższej niż 1,25 g/cm sześc. 1,28 g/cm sześc. to z kolei optymalna gęstość elektrolitu, oznaczająca pełne naładowanie.Pomiary napięcia
W wielu przypadkach nie mamy jednak dostępu do cel z elektrolitem.– Wówczas należy zmierzyć napięcie spoczynkowe, posługując się woltomierzem – radzi fachowiec z hurtowni akumulatorów Bat Profi.Najlepiej to zrobić po całonocnym postoju auta (z kluczykami wyjętymi ze stacyjki). Napięcie niższe niż 12,4 V może wskazywać na niedoładowanie. Po włączeniu silnika zmierzymy z kolei napięcie ładowania. W zależności od typu samochodu powinno wynosić od 13,8 do 14,8 V, w przeciwnym razie prawdopodobnie mamy do czynienia z uszkodzeniem obwodu ładowania. Przyczyną niewielkiego wzrostu napięcia może być niesprawny regulator, niska zaś, stojąca w miejscu wartość to znak, że coś jest nie tak z alternatorem. Napięcie niższe niż 10 V przy zimnym rozruchu natomiast wskazuje na zużycie zasobnika, który należy wymienić.
Środki ostrożności
Sprawdzając stan akumulatora, nie zapomnijmy o zwróceniu uwagi na to, czy klemy nie są zanieczyszczone (np. smarem) albo zaśniedziałe. Jeśli tak jest, koniecznie je oczyśćmy, jako że zabrudzenia istotnie utrudniają przepływ energii z akumulatora oraz w przeciwnym kierunku. Jeżeli klemy są czyste, akumulator stosunkowo nowy, a my jeździmy autem często i na wystarczająco długich trasach, by zdążył się ładować, ale wskazania woltomierza są niepokojące, być może należy przyjrzeć się alternatorowi oraz ogólnie instalacji elektrycznej samochodu.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana