Artykuł sponsorowany

Nowoczesne auto. Historia marki Fiat

Nowoczesne auto. Historia marki Fiat
Fiat to jedna z najstarszych europejskich marek samochodów, auta sygnowane jej logo są znane na całym świecie. W historii polskiej motoryzacji Fiat zajmuje szczególnie ważne miejsce, bo to właśnie na koncesji tej marki w Fabryce Samochodów Osobowych rozpoczęła się produkcja kultowego „Malucha” oraz Fiata 125p, który był pierwowzorem niemniej popularnego Poloneza.

Początki marki

Ludźmi odpowiedzialnymi za powstanie jednej z najważniejszych marek samochodów na świecie byli m.in. hrabia Roberto Biscaretii di Ruffia oraz porusznik Giovanii Agneli. Oficjalnie ich przedsiębiorstwo samochodowe zostało założone 11 lipca 1899 roku pod nazwą Fabbrica Italiana Automobili Torino. Dyrektorem generalnym spółki został mianowany Agneli. Pierwszym samochodem z logo marki był Fiat 4 HP, wypuszczony na rynek w 1900 roku. Do roku 1905 w ofercie Fiata znalazło się już 16 modeli, których łączna ilość przekroczyła 400 egzemplarzy. Innowacyjnym rozwiązaniami, które w nich zastosowano były karbidowe reflektory używane do oświetlania drogi oraz trąbki z gruszką, czyli pierwowzór dzisiejszego klaksonu. W 1908 roku produkcja osiąga poziom 1000 tysięcy egzemplarzy, w 1910 debiutuje model Tipo – pierwszy samochód z akumulatorami. W tym okresie modernizację przechodzą manufaktury Fiata, wprowadzono do nich linie montażowe podobne do tych stosowanych w fabrykach Forda. Dzięki temu udało się obniżyć cenę kolejnego modelu – Zero, wprowadzonego w 1912 roku. Przed wybuchem II wojny światowej zadebiutowały inne ważne w historii marki auta – 509 (rok 1925), 508 (1932) oraz 500 (1936).

Po wojnie

Wybuch II wojny światowej nieco opóźnił pracę przedsiębiorstwa, nowe modele pojawiły się dopiero 6 lat po jej zakończeniu. Pierwszym był 1400, w którym po raz pierwszy w historii marki zastosowano silnik wysokoprężny, kolejnym był Nuova 500. W roku 1967 Fiat zaczyna przejmować inne marki, pod jego skrzydłami znalazły się między innymi Ferrari oraz Lancia, w 1986 do spółki dołącza Alfa Romeo. Rok 1967 rozpoczyna okres ważny również dla polskiej motoryzacji – w tym właśnie roku rozpoczyna się produkcja Fiata 125p na warszawskim Żeraniu. Samochód produkowany jest na koncesji Fiata i stanowi połączenie modeli 125 oraz 1300/1500. W 1973 wprowadzono na rynek model 126p, czyli popularnego Malucha, jego produkcją zajmowały się zakłady w Bielsko-Białej oraz Tychach. Lata 80-te przyniosły wiele dużych sukcesów marki. Były nimi między innymi nowe modele samochodów rodzinnych: Panda, Uno oraz Tipo. Na początku lat 90-tych, w roku 1993 debiutuje Fiat Punto, w 1995 roku Brava i Bravo, zaś w 1996 – Palio. Wszystkie te modele spotkały się z bardzo ciepłym przyjęciem. Mniejszym sukcesem, ze względu na dość ekstrawagancką stylistykę, okazał się być 6-osobowy Fiat Multipla. Okres po roku 2000 to dalszy rozwój oferty marki, wprowadzenie modeli Idea, Lidea, Freemont i innych. W 2014 pod skrzydła Fiata trafia marka Chrysler. Fiat jest obecnie jednym z najpopularniejszych producentów samochodów, również w Polsce. Dystrybucją aut tej marki zajmuje się gdańskie Centrum Motoryzacyjne Auto Plus.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.