Najważniejsze elementy konstrukcji akumulatora samochodowego
Akumulator samochodowy dostarcza prąd do elementów elektrycznych samochodu podczas postoju i umożliwia np. słuchanie radia. Największą popularnością cieszą się akumulatory kwasowo-ołowiowe, które umożliwiają przepływ dużych prądów, dlatego znalazły zastosowanie w samochodach z silnikami spalinowymi. Cała rola akumulatora kończy się w trakcie jazdy, a głównym źródłem prądu jest wówczas alternator lub prądnica.
Jak działa akumulator samochodowy?
Akumulator to bardzo ważne urządzenie w każdym pojeździe, gdyż dostarcza prąd do elementów elektrycznych samochodu, podczas gdy silnik nie działa lub gdy prędkość obrotowa wału korbowego jest zbyt mała, aby układ włączył prądnicę. W środku solidnej obudowy akumulatora znajduje się zestaw ogniw połączonych elektrycznie. Ogniwa skrajne z biegunowymi końcówkami, tj. plus i minus umożliwiają dostarczenie prądu, co pozwala uruchomić samochód.
Warto wiedzieć, że akumulator nie działa w samochodzie cały czas, tylko w określonych momentach, np. podczas uruchomienia silnika lub słuchania radia podczas postoju. W chwili rozpoczęcia pracy silnika akumulator przestaje być źródłem prądu i ładowany jest przez alternator lub prądnicę – zauważa przedstawiciel firmy Bat Profi, która jest dystrybutorem wysokiej jakości akumulatorów.
Z jakich elementów składa się akumulator samochodowy?
Akumulator samochodowy może ważyć aż do 30 kg, a w jego budowie wyróżnia się kilka głównych elementów. Jest to m.in.:
- Obudowa akumulatora – blok, który służy do obudowania i zasłonięcia zestawów płytowych. Wykonany jest z materiału kwasoodpornego, głównie polipropylenu.
- Ogniwo – to połączone ze sobą dodatnie lub ujemne płyty, oddzielone separatorem. Każde z nich wytwarza napięcie o wartości 2,13 V.
- Separator – zapobiega stykaniu się ze sobą płyt ujemnych oraz dodatnich, chroniąc w ten sposób przed zwarciem.
- Kratka – jest szkieletem konstrukcyjnym dla płyt i przewodnikiem prądu. Obecnie produkuje się je z jak najlżejszych materiałów.
- Elektrolit – to rozcieńczony kwas siarkowy, w którym są zanurzone płyty dodatnie i ujemne. Bez tego akumulator samochodowy nie mógłby prawidłowo działać. Elektrolit ten aktywuje materiał czynny płyt oraz przewodzi między płytami prąd elektryczny.
- Płyty dodatnie – płyty z ładunkiem dodatnim, składające się z tlenku ołowiu zanurzonym w elektrolicie. Po naładowaniu przybierają brązową barwę.
- Płyty ujemne – płyty z ładunkiem ujemnym, składające się z czystego ołowiu zanurzonym w elektrolicie. Po naładowaniu mają kolor szary.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana