Najczęstsze przyczyny awarii silników Diesla

Jak działa współczesny silnik Diesla?
Silniki Diesla nazywa się też silnikami wysokoprężnymi albo silnikami o samoczynnym zapłonie. Od roku 1892, kiedy Diesel pokazał światu swój wynalazek, zdołano znacznie go unowocześnić i udoskonalić, jednak pierwotnie wykorzystana zasada działania pozostała niezmienna. To właśnie stopień sprężenia powietrza oraz paliwa i brak iskry zapłonowej stanowią podstawowe różnice w porównaniu z silnikiem niskoprężnym. Jak działają silniki Diesla? Zapytaliśmy o to eksperta, który każdego dnia naprawia tego rodzaju jednostki – mechanika z Diesel Moto Service: Działa to tak: do cylindrów wtłaczane jest powietrze. W miarę sprężania jego temperatura rośnie, aż osiągnie wysokość umożliwiającą zapalenie paliwa. Wtedy jest ono wtryskiwane do komory i następuje samoczynny zapłon spowodowany właśnie wysoką temperaturą powietrza. Dlatego nie potrzeba iskry zapłonowej. Ważne jest dokładne rozproszenie paliwa. Musi ono mieć postać bardzo drobnych kropelek. Spalanie nie zachodzi natychmiastowo, jak w zwykłym silniku niskoprężnym z zapłonem iskrowym, lecz trwa dłuższą chwilę, jeszcze przez czas, kiedy tłok wraca do położenia wyjściowego. Praca silnika jest wydajniejsza i nie dochodzi do znacznych różnic temperatur.Co najczęściej psuje się w Dieslach?
Awarie silników Diesla wynikają najczęściej z tego, że trzeba nadać duże ciśnienie zarówno powietrzu, jak i paliwu. Jednak jeszcze większym problemem jest stopień zaawansowania i złożoność nowoczesnych diesli. Chcąc osiągnąć jednocześnie: oszczędność, wydajność, moc i czystość, konstruktorzy rozbudowali pierwotnie dość prosty mechanizm. Im więcej elementów, tym większe prawdopodobieństwo, że coś się zepsuje, a stosowane dziś rozwiązania są nie dość, że delikatne, to jeszcze wdrażanie niekiedy zbyt pochopnie. Na liście psujących się elementów diesla jedno z czołowych miejsc zajmuje turbosprężarka. Jej zdaniem jest dodatkowe sprężanie powietrza dla jeszcze większej mocy. Niestety, nieumiejętne obchodzenie się z samochodem (wysokie obroty, jazda na zimnym oleju), szybko wykańczają turbo. Psuje się też układ wtryskowy w dieslu. Objawia się to: problemami z rozruchem, czarnym dymem, wyższym spalaniem i wpadaniem w wibracje. Powodami uszkodzenia końcówek wtryskiwaczy mogą być: kiepskie paliwo, zbyt intensywny chiptuning, zbyt wysoka temperatura spalania wywołana inną usterką, zatkanie ujścia wtryskiwaczy przez elementy z uszkodzonej pompy wtryskowej, przepalenie cewki. Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Power Belting Taśmy transportujące i pasy napędowe
Pasy napędowe, taśmy transportujące woj. śląskie44-207 Rybnik, Poloczka 39b
-
RRmoto – Największy sklep motocyklowy
Motocykle, motorowery, skutery woj. pomorskie80-174 Gdańsk, Przywidzka 10A
-
AK-MA układy wydechowe
Samochody - tłumiki, układy wydechowe woj. pomorskie81-531 Gdynia, Wielkopolska 250