Artykuł sponsorowany

Najczęstsze błędy popełniane w CV

Najczęstsze błędy popełniane w CV
W dzisiejszych czasach aplikowanie na poszczególne stanowiska pracy jest bardzo proste. Wystarczy kilka kliknięć myszką i już pracodawca może zapoznać się z naszym CV. Dzięki temu specjaliści do spraw rekrutacji muszą codziennie odrzucać mnóstwo zgłoszeń, dlatego warto napisać CV spersonalizowane, przykuwające uwagę od pierwszych sekund, odpowiadające na wszystkie potrzeby pracodawcy oraz, co najtrudniejsze, sprawiające, że osoba odpowiedzialna za rekrutację przeczyta je do końca. Nie jest to jednak proste. W poniższym artykule zwracamy uwagę na najczęściej popełniane błędy w CV.

Skondensuj informacje w CV

Zacznijmy od spraw najprostszych. Takich, jak np. format wysyłanego pliku. CV najczęściej zapisujemy w formacie .doc lub .pdf, jednakże ta druga opcja jest o wiele korzystniejsza. PDF jest profesjonalnym formatem, który zapobiega zmianom w wyglądzie oraz treści plików. Pliki DOC mogą natomiast wyświetlać się różnie – w zależności od komputera i wersji oprogramowania, co wpłynie np. na utratę formatowania lub przemieszczenie się zdjęcia w nieodpowiedni fragment strony. Podczas tworzenia i zapisywania możesz skorzystać z darmowych kreatorów CV w formacie PDF. Pamiętaj również o usunięciu zbędnych informacji – idealne CV zawiera jedynie takie, które są przydatne dla pracodawcy. Powinno ono eksponować najistotniejsze fakty, dlatego nie umieszczaj w nim miejsca urodzenia, nazwiska panieńskiego, obywatelstwa czy stanu cywilnego. Dzięki temu zwolnisz miejsce na inne przydatne informacje. Zwróć również uwagę na e-mail, który podajesz w dokumencie. Jeżeli zakładałeś go jeszcze w czasie gimnazjum i nie brzmi zbyt profesjonalnie, lepiej założyć nową pocztę, która na pewno przyda się w przyszłości.

Unikaj błędów językowych i nieodpowiednich zdjęć w CV

Błędy językowe to zmora dużej ilości CV. Powinieneś się ich wystrzegać (najlepiej całość wydrukuj i pokaż osobie postronnej), zwłaszcza jeśli aplikujesz na stanowisko związane z częstym pisaniem treści. Na temat dodawania zdjęcia do CV zdania są już jednak podzielone. Pamiętaj jednak, że dobrze dobrane zdjęcie zwiększa szansę na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną – najlepiej takie, na którym prezentujesz się w stroju biznesowym na jasnym tle, z uśmiechem na twarzy. Karygodnym błędem jest wstawianie zdjęć z wakacji, nieaktualnych bądź zupełnie nieostrych oraz wycinanie ze zdjęcia innych elementów lub osób.

Pamiętaj o formatowaniu

Aby przykuć na dłużej wzrok rekrutera, pamiętaj o prawidłowo dobranej czcionce. Użyj Ariel, Calibri, Tahomy lub Verdany, które zapewniają najlepszą czytelność, i dopasuj ich rozmiar tak, aby równo rozmieścić CV na kartce. Bardzo ważną czynnością, która wpływa na zaciekawienie pracodawcy, jest sposób formatowania CV. W przypadku ważniejszych informacji użyj nieco większego rozmiaru czcionki, pogrubienia lub wypunktowania. Pamiętaj także o chronologii, która przy opisywaniu doświadczenia powinna być odwrócona – ostatnie miejsca pracy lub edukacji znajdują się wyżej. Warto, abyś doprecyzował okres, w jakim pracowałeś w danej firmie. Zamiast określić go w latach, np. 2015-2016, lepiej podaj dokładną datę – lipiec 2015-styczeń 2016, co oznacza, że przepracowałeś na danym stanowisku pół roku, a nie dwa lata, jak mógł sugerować poprzedni zapis.

Sprawdź wszystko przed wysłaniem

Znajomość języków obcych – ta sekcja również nastręcza dużo problemów. Do oceny, w jakim stopniu posługujesz się danym językiem, użyj międzynarodowej skali (A1, B2 itp.) i pamiętaj, że nie warto wpisywać języków, których nie znasz w stopniu co najmniej średnio-zaawansowanym. Na wielu stanowiskach pracy wymagana jest obecnie znajomość przynajmniej jednego języka obcego, dlatego umieść w CV informacje o otrzymanych certyfikatach, szczególnie ze znajomości języka branżowego.
Po napisaniu CV należy jeszcze raz sprawdzić, czy są w nim zamieszczone najważniejsze informacje, czy są one aktualne, czy nic się nie rozjeżdża i dobrze się je czyta, oraz zamieścić na końcu dokumentu klauzulę ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Teraz wystarczy tylko odpowiednio podpisać plik – najlepiej imieniem i nazwiskiem oraz ewentualnie nazwą firmy – i rozesłać w odpowiedzi na interesujące nas ogłoszenie – podsumowuje specjalista ds. rekrutacji z Agencji Pracy Beetsma.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.