Na czym polegają usługi merchandisingowe w hipermarketach?
Dawno już udowodniono, że reklamy w środkach masowego przekazu działają na naszą podświadomość. W ostatnich latach dowiedziono, że również odpowiednie ułożenie towaru na półce, czyli merchandising, działa podprogowo na naszą psychikę i kieruje naszymi wyborami. Na czym dokładnie zatem polegają usługi merchandisingowe w hipermarketach? Czy naprawdę mamy wpływ no to, co kupujemy?
Jako świadomi konsumenci, powinniśmy pożegnać się z mitem, że sami w stu procentach odpowiadamy za nasze wybory. Psychologia zakupów pomału staje się osobną dziedziną nauki, a socjologowie od lat starają się zbadać, co dokładnie nami kieruje, przy wyborze danego produktu. Z wyników ich badań chętnie korzysta branża marketingowa, wykorzystując je w marchendisingu. Czym on dokładnie jest i na czym polegają usługi merchandisingowe w hipermarketach?
Marchendising
Marchendising oznacza odpowiedni sposób prezentacji produktów w rozmaitych punktach handlowych, w celu podniesienia efektywności sprzedaży towarów. W tym celu wykorzystuje się topografię danego sklepu, korzysta z podstawowych zasad psychologii społecznej, min. zasady budowania skojarzeń przez klientów, a w końcu stosuje marketingowe chwyty. Badanie psychologiczne dowiodły, że na wybory konsumentów mają wpływ takie czynniki, jak wystrój pomieszczenia, sposób prezentacji danego towaru, oświetlenie, tło dźwiękowe czy rozmieszczenie stoisk. Każdy, nawet pozornie niewidoczny szczegół ma znaczenie. Jak takie usługi wyglądają w hipermarketach?
Usługi merchandisingowe w hipermarketach
Usługi merchandisingowe w hipermarketach polegają przede wszystkim na wdrożeniu działań, które zwiększą sprzedaż asortymentu – tłumaczy merchandiser z firmy marketingowej EMBI marketing – W ich zakres wchodzi między innymi odpowiednie sterowaniem ruchem klientów na terenie danego sklepu, rozmieszczenie towaru oraz tworzenie ekspozycji promocyjnych.
W ramach tego typu usługi wytyczone zostają drogi poruszania się nabywców, poprzez umieszczenie towarów pierwszej potrzeby jak najdalej od wejścia, co powoduje konieczność przejścia obok wielu stoisk i odwiedzenia przez nabywcę każdej części sklepu. Takie działanie przyczyni się również do dłuższego pozostania klienta na terenie hipermarketu.
Kolejnym działaniem wchodzącym w zakres usług merchandisingowych w hipermarketach jest odpowiednie rozmieszczenie towarów na półkach i tworzenie promocyjnych stoisk. Towary szybko dostępne i często kupowane powinny znaleźć się na wysokości wzroku. W ten sposób sprzedamy nadmierny poziom zapasu towarów. Z kolei nowe produkty, a także drobiazgi oraz słodycze, powinny znaleźć się przy kasach, tam bowiem najczęściej sięga nasz wzrok, w trakcie oczekiwania w kolejce. Merchandising podpowie także, jak zbudować system czytelnych wskazówek, mających za zadanie informowanie klienta o umiejscowieniu różnych grup towarów.
Skorzystanie z usług merchandisingowych z pewnością opłaca się właścicielom hipermarketów. Ich znajomość przyda się również klientom, którzy, dzięki zdobytej wiedzy, staną się bardziej świadomymi konsumentami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana