Artykuł sponsorowany

Na czym polega wywiad gospodarczy?

Na czym polega wywiad gospodarczy?

Wywiad gospodarczy może pomóc w zdobyciu przewagi konkurencyjnej, uniknięcia strat finansowych związanych z niewłaściwymi decyzjami inwestycyjnymi lub odzyskiwaniu należności od kontrahentów. Co ważne, poszukiwanie oraz przetwarzanie informacji na temat działalności innych firm jest zgodne z zasadami etyki i prawem. Na czym dokładnie polega wywiad gospodarczy?

W jaki sposób zdobyć informacje o innych podmiotach gospodarczych?

Osoby prowadzące firmy z różnych względów mogą potrzebować informacji dotyczących sytuacji prawnej, kadrowej, handlowej, finansowej lub ekonomicznej innych przedsiębiorstw. Zazwyczaj po to, aby uniknąć strat związanych z podjęciem współpracy z nierzetelnym kontrahentem, choć dane te mogą być również wykorzystane do zbudowania przewagi konkurencyjnej, odzyskania należności, weryfikacji nowo zatrudnionych osób, ochrony przed wyciekiem dokumentacji oraz wielu innych celów. Informacje te można zdobyć dzięki wywiadowi gospodarczemu, oczywiście za pomocą legalnych i etycznych metod, a ich pozyskiwaniem zajmują się wyspecjalizowane firmy, takie jak agencja detektywistyczna H.I.I.T. Group z Mrągowa.

Dane na temat innych podmiotów gospodarczych są uzyskiwane zarówno z powszechnie dostępnych rejestrów państwowych, jak i od byłych oraz obecnych pracowników firmy, konkurentów oraz kontrahentów. Sprawdzana jest m.in. wypłacalność, powiązania osobowe i kapitałowe, weryfikacja, czy wobec firmy toczyło się postępowanie lub czy przedsiębiorstwo nie znajduje się na tzw. liście sankcyjnej. W zależności od zapotrzebowania wywiad może mieć charakter wszechstronny lub ukierunkowany na zdobycie konkretnych informacji.

Rodzaje wywiadu gospodarczego

Wywiad gospodarczy może się różnić w zależności od danych, które są pozyskiwane. Analiza konkurencyjności koncentruje się na pozyskiwaniu informacji o funkcjonowaniu firm konkurencyjnych, w szczególności danych na temat produktów oraz klientów. Pochodnym rodzajem jest wywiad rynkowy, w którym gromadzone są informacje także o potrzebach i oczekiwaniach klientów. Analiza konkurencyjności w połączeniu z Business Intelligence może natomiast pomóc w uzyskaniu danych, a następnie przekształceniu ich w informacje oraz w wiedzę niezbędną do uzyskania przewagi konkurencyjnej.

Pozyskiwanie danych istotnych dla działalności gospodarczej to m.in. Due diligence oraz Commercial Intelligence – w obydwu przypadkach pozyskuje się dane dotyczące sytuacji prawnej, handlowej, powiązaniach i finansach. Dzięki temu łatwiej zidentyfikować ryzyko i podjąć trafniejsze decyzje biznesowe.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.