Na czym polega czyszczenie filtra DPF?
Masz auto z silnikiem Diesla? Masz też filtr cząstek stałych. Element znienawidzony przez wielu kierowców, jest obowiązkowy we wszystkich samochodach napędzanych jednostkami wysokoprężnymi. Filtry DPF i FAP oczyszczają wydostające się z układu wydechowego spaliny z sadzy i popiołu, a przez to ograniczają zanieczyszczenie środowiska. Niestety, czasami narażają kierowców na dodatkowe koszty.
Zapchany filtr DPF to spory problem, którego nie rozwiąże zakrycie świecącej się kontrolki. Czarnego dymu z rury wydechowej nie ukryjemy tak łatwo, ani przed własnym sumieniem, ani przed Policją, która chętnie wręczy nam w takiej sytuacji mandat. Poza tym niesprawny filtr przyczynia się do osłabienia mocy silnika i nadmiernego spalania paliwa.
Samooczyszczanie filtra cząsteczek stałych
W idealnych warunkach eksploatacji nowoczesny filtr DPF powinien oczyszczać się sam. Proces samooczyszczania inicjowany jest automatycznie przez komputer samochodu, kiedy ten wykryje, że połowę powierzchni filtra pokrywają zanieczyszczenia. Samoczynne czyszczenie filtra, czyli tzw. regeneracja pasywna, polega na katalitycznym wypalaniu zgromadzonych na nim cząstek sadzy. Filtr ogrzewany jest do temperatury ok. 600oC, co pozwala na wypalenie zanieczyszczeń. Kłopot w tym, że do pełnego przeprowadzenia procesu trzeba utrzymać silnik na bardzo wysokich obrotach przez długi czas. W warunkach miejskich, na krótkich dystansach nie jest to możliwe.
Regeneracja aktywna i chemiczne czyszczenie filtrów DPF
Jeśli filtr nie oczyścił się sam i przyszło ci wpatrywać się w irytującą kontrolkę, albo twoje auto właśnie przeszło w tryb awaryjny, czas wziąć sprawy w swoje ręce. A tak naprawdę, zlecić rozwiązanie problemu fachowcom. Profesjonalną regeneracją filtrów cząstek stałych zajmują się warsztaty, które mają do dyspozycji dwie metody: aktywne wypalanie sadzy i chemiczne oczyszczanie filtra DPF, przy czym wybór odpowiedniej metody zawsze musi poprzedzać diagnostyka. Wymuszone wypalanie sadzy w filtrze wymaga dużej wiedzy i precyzji. Nieprawidłowo przeprowadzony zabieg może skutkować całkowitym uszkodzeniem filtra, toteż takie zadanie należy powierzać wyłącznie najlepszym specjalistom.
Alternatywnym rozwiązaniem jest chemiczne czyszczenie filtra cząstek stałych – mówi ekspert z wrocławskiego serwisu Regeneracja Filtra Cząstek Stałych DPF FAP. Jest to opcja droższa niż serwisowe wypalanie filtra, ale w niektórych sytuacjach to ostatnia deska ratunku, jeśli klient chce uniknąć wymiany filtra na nowy.
Czyszczenie chemiczne polega na wykorzystaniu preparatów rozpuszczających sadzę. W celu przeprowadzenia zabiegu filtr trzeba wymontować z auta. Jeśli jego powierzchnia nie jest uszkodzona, element poddawany jest wstępnemu oczyszczaniu i uszczelnianiu. Następnie trafia do specjalnej myjki, w której jest namaczany w profesjonalnej chemii przez kilka do kilkunastu godzin. Pełen czas chemicznego oczyszczania uzależniony jest od stopnia zanieczyszczenia i ogólnego stanu filtra.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana