Metody zabezpieczania krat pomostowych
Kraty pomostowe są na tyle powszechne w miejskiej przestrzeni, że możemy nawet ich nie zauważać. Wykorzystywane są między innymi jako podjazdy dla osób niepełnosprawnych i wózków dziecięcych, schody i kładki oraz zakrycia studzienek lub kanałów ulicznych. Aby wytrzymały niekorzystne warunki atmosferyczne konieczne jest ich odpowiednie zabezpieczenie. Przyjrzyjmy się więc bliżej metodom zabezpieczania krat pomostowych.
Kraty wema wykorzystywane są w budownictwie przemysłowym i energetycznym, w zakładach chemicznych i oczyszczalniach ścieków, jako pomosty robocze, ciągi komunikacyjne, ogrodzenia, schody, pochylnie, podjazdy, do budowy ścian działowych, elewacji i sufitów podwieszanych... Szerokie zastosowanie wymaga odpowiednich zabezpieczeń, dzięki którym przetrwają wiele lat w niezmienionej formie – nawet w wymagającym środowisku.
Cynkowanie ogniowe
Jedną z metod zabezpieczenia przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych oraz uszkodzeń mechanicznych jest cynkowanie ogniowe. Cynkowanie polega na nałożeniu cienkiej warstwy cynku, który łączy się trwale ze stalą, tworząc odporną na uszkodzenia i korozję powłokę. Nawet, jeśli powłoka ulegnie uszkodzeniu korozja dotknie powłokę, a nie właściwy stalowy materiał – dzięki temu okres ochrony może trwać nawet do 50 lat. Krat pomostowych ocynkowanych ogniowo nie trzeba konserwować. Są również niezwykle odporne na tarcie i uderzenia, dlatego doskonale sprawdzają się w miejscach często uczęszczanych.
W jaki sposób powstaje cynkowa powłoka? W przypadku cynkowania ogniowego kratę umieszcza się w gorącej, cynkowej kąpieli. Temperatura roztopionego metalu wynosi około 445-460 stopni Celsjusza. Co prawda cynk topi się już w temperaturze około 419 stopni, jednak wyższa wartość sprawia, że reakcja pomiędzy metalami zachodzi szybciej. Stal zanurza się na maksymalnie kilkanaście minut, a następnie studzi. Po całkowitym ochłodzeniu wyrobu krata jest gotowa do użytku. Stal ocynkowaną można również pomalować proszkowo na dowolny kolor – co nie tylko zmienia jej estetykę, ale również zapewnia dodatkową warstwę zabezpieczającą.
Cynkowanie galwaniczne
Inną metodą zabezpieczania elementów metalowych za pomocą cynku jest cynkowanie galwaniczne. Efekt jest dokładnie ten sam – stal zostaje pokryta zabezpieczającą je warstwą. W tym przypadku element cynkowany również zanurza się w kąpieli, w specjalnym roztworze elektrolitowym, zawierającym związki cynku. Następnie całość podłącza się do prądu – dzięki czemu warstwa cynku na stałe łączy się ze stalą, tworząc równomierną powłokę.
W tej metodzie warstwa cynku jest bardzo równa i pozbawiona zgrubień, a tym samym lepiej się prezentuje – dodaje specjalista z Zakładu Wyrobów Metalowych RAPMET
– Jest jednak mniej odporna na uszkodzenia, ze względu na zdecydowanie mniejszą grubość warstwy zabezpieczającej. Dlatego też kraty ocynkowane galwanicznie wykorzystuje się głównie w elementach dekoracyjnych, na przykład małej architekturze ogrodowej, jako wypełnienie balustrad lub regały. Cynkowanie galwaniczne umożliwia również pokrycie powłoki kolorem już na etapie zabezpieczania metalu.
Oksydowanie
Kraty pomostowe z... zardzewiałej blachy? Takie wrażenie może sprawiać stal kortenowa, czyli która pokryta jest specjalnym, rdzawym nalotem. Patynowa powłoka jest samoregenerująca, a dodatkowo zapewnia zwiększoną odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne oraz spowalnia proces korozji. Kraty pomostowe kortenowe wykorzystywane są w miejscach, w których niezbędna jest duża odporność, a jednocześnie ciekawe walory wizualne.
Blacha kortenowa powstaje w procesie oksydowania, czyli pokrywania powierzchni cienką warstwą tlenków. Tę metodę zabezpieczania można przeprowadzić na dwa sposoby: chemicznie, zanurzając stal w stężonym i wrzącym roztworze wodorotlenku sodu i azotanu srebra lub elektrolitycznie, czyli podobnie jak w przypadku cynkowania galwanicznego za pomocą prądu.
Trawienie i pasywowanie środkami chemicznymi
Do produkcji krat pomostowych zamiast zwykłej stali wykorzystuje się również stal nierdzewną lub kwasoodporną. Stal nierdzewna, jak sama nazwa wskazuje, jest odporna na korozję. Właściwość tę uzyskuje się dzięki zastosowaniu stopów metali, na przykład chromu i niklu. Z podobnego stopu składa się stal kwasoodporna, która wzmocniona jest dodatkami manganu, tytanu, molibdenu i miedzi. W celu zabezpieczenia ich powierzchni stosuje się trawienie i pasywowanie środkami chemicznymi, czyli tworzenie cienkiej warstwy tlenków chroniącej metale przed dalszym utlenianiem. W tej metodzie wykorzystuje się zarówno anodowanie, kąpiele, jak i natryskiwanie za pomocą środków chemicznych, które mają działanie utleniające. Dzięki temu krata pomostowa uzyskuje wysoką odporność na działanie czynników chemicznych oraz jest odporna na niekorzystne warunki atmosferyczne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana