Artykuł sponsorowany

Magazynowanie towarów. Co powinien mieć dobry magazyn?

Magazynowanie towarów. Co powinien mieć dobry magazyn?
Cechy idealnego magazynu w dużej mierze zależą od właściwości towarów, które mają w nim być przechowywane. Istnieje jednak kilka ogólnych czynników, które wyróżniają najlepsze magazyny na tle pozostałych. Jednym z nich jest chociażby położenie w niewielkiej (do 10 km) odległości od autostrady bądź drogi ekspresowej, ewentualnie od miejsca zbycia produktów, jeśli magazyn obsługuje tylko kilka konkretnych punktów. A czym powinien się charakteryzować dobry magazyn sam w sobie? Najogólniej rzecz ujmując, musi on zapewnić z jednej strony bezpieczeństwo przechowywanych w nim towarów, a z drugiej – sprawne operowanie nimi, tj. możliwość szybkiego ich odszukania, przemieszczania, załadunku czy rozładunku. Zacznijmy od kwestii bezpieczeństwa. Podstawę stanowi tutaj stabilna, wytrzymała konstrukcja obiektu, położonego najlepiej na grodzonym, należycie oświetlonym i całodobowo strzeżonym terenie. Monitoring zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz magazynu to w tej chwili standard.

Wyposażenie

Budynek powinien być wyłożony posadzką o minimalnej nośności wynoszącej 5 ton na metr kwadratowy, a także wyposażony w system zraszaczy przeciwpożarowych, czujników dymu itp. oraz optymalne oświetlenie (min. 150 lx), dzięki któremu trudniej o wypadki, łatwiej za to o dobre rozeznanie w zapasach i ich rozmieszczeniu. – Ważną kwestią jest też zapewnienie właściwej temperatury i wilgotności powietrza, poprzez instalację ogrzewania, a w przypadku niektórych rodzajów produktów w systemy chłodnicze – dodaje specjalista z zajmującej się transportem i spedycją międzynarodową firmy Maximus.
Do konkretnego typu przechowywanych dóbr powinno zostać dobrane także wyposażenie służące ich składowaniu, tj. regały, zamykane szafy czy specjalne stojaki (np. na wielkogabarytowe płyty drewniane czy elementy rusztowań), najlepiej wykonane z zabezpieczonego przed korozją metalu – a także umieszczane w nich palety, opakowania zbiorcze lub beczki (na towary sypkie bądź płynne). Muszą mieć ustandaryzowane wymiary, co pozwala na swobodne zestawianie różnych rozwiązań w zależności od potrzeb, a także po prostu ułatwia obsługę magazynowanych towarów.

Usprawnienia logistyczne

I tu przechodzimy do drugiej z zaznaczonych na wstępie cech dobrego magazynu. Z tego punktu widzenia bardzo istotna jest obecność wózków widłowych i ręcznych paleciaków, jak również ramp wyładowczych i bram załadunkowych (w liczbie nie mniejszej niż 1 na każdy tysiąc metrów kwadratowych powierzchni magazynowej) oraz bram wjazdowych z poziomu „0” (min. 1 na 5 tys. m kw.) czy parkingu dla samochodów ciężarowych i placu manewrowego. W dobrze zaplanowanym magazynie nie może też zabraknąć części biurowej, w proporcji wynoszącej 5-10 proc. ogólnej powierzchni obiektu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.