Artykuł sponsorowany

Lody naturalne, czyli jakie? Fakty i mity

Lody naturalne, czyli jakie? Fakty i mity

W ostatnich latach obserwujemy bardzo silną modę na lody naturalne i nic nie wskazuje na to, że w najbliższej perspektywie ulegnie ona osłabieniu. Początkowo lody naturalne oferowane były wyłącznie przez małe, lokalne lodziarnie. Obecnie znajdują się zarówno w ofercie ogólnopolskich sieci lodziarni, sieci franczyzowych, jak i małych, prywatnych przedsiębiorstw. Czy wszystkie te podmioty oferują lody w 100% naturalne?

Lodziarni oferujących lody naturalne mamy obecnie cały wysyp. Na szyldach i w menu znajdziemy różne nazwy: lody naturalne, domowe, tradycyjne, rzemieślnicze. Każda z nich pozwala nam wierzyć, że otrzymamy produkt bez sztucznych dodatków, konserwantów, czy barwników. Ale czy faktycznie tak jest? Wyniki kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych komentuje ekspert z firmy MK KOMI:

Raport UOKiK, który powstał na bazie kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Jakości Handlowej, wskazuje wprost, że co trzeci produkt określony jako naturalny, domowy lub tradycyjny nie spełniał podstawowych wymagań. Wskazane określenia wprowadzały klientów w błąd.

Lody prawdziwie naturalne

Przepisy prawa handlowego nie definiują, czym są „lody naturalne” i w jaki sposób powinny być produkowane. Taka sytuacja tworzy pole do pewnej dowolności i interpretacji, jakie powinny być lody naturalne. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę, czy w lodziarni udostępniany jest skład oferowanych lodów, z podziałem na smaki. Jeżeli nie możemy otrzymać informacji o składzie, powinniśmy nabrać podejrzeń czy oferowane produkty faktycznie nie zawierają sztucznych substancji. Do produkcji lodów naturalnych powinny być stosowane wyłącznie składniki naturalne i niskoprzetworzone. Zasada ta dotyczy zarówno baz, jak i past owocowych oraz dodatków. Ponadto wykorzystywane półprodukty powinny kojarzyć się ze składnikami, które znamy z domowej kuchni. Baza do produkcji lodów naturalnych powinna być wytwarzana z jajek, mleka, cukru, śmietany lub innych, naturalnych zamienników. Jako dodatki mogą posłużyć sezonowe, łatwo dostępne warzywa i owoce, a także wysokiej jakości dodatki smakowe, na przykład  oryginalna kawa lub czekolada. Uwagę można zwrócić także na wyposażenie lodziarni. Jeżeli w polu widzenia dostrzeżemy mikser lub blender, możemy z większym prawdopodobieństwem stwierdzić, że lody faktycznie wytwarzane są w lodziarni na bieżąco. To z kolei może prowadzić do wniosków, że nie ma potrzeby wykorzystywania substancji konserwujących w toku ich produkcji.

Loda naturalne tylko z nazwy – na co uważać

Jak wskazano w pierwszej części artykułu, sygnałem sugerującym, że skład lodów nie jest do końca naturalny, jest brak dostępu do informacji o pełnym składzie sprzedawanych produktów. W tym miejscu podkreślić należy, że część lodziarni tradycyjnych korzysta z naturalnych półproduktów, pełniących funkcję emulgatorów i mających na celu zagęszczenie masy lodowej. Bez nich lody nie posiadałyby odpowiedniej konsystencji, więc należy spodziewać się, że zostaną wymienione w składzie. Natomiast jeżeli nie mamy możliwości poznania składu lodów, możemy podejrzewać, że wykorzystywane są sztuczne zagęszczacze i emulgatory. Ponadto produkcja lodów naturalnych jest kosztochłonna. Wymaga zaangażowania dużego nakładu pracy oraz nabycia naturalnych składników (owoców, czekolady, nabiału), wykorzystywanych w produkcji. Koszt wykonania lodów z gotowych, dostępnych na rynku mieszanek, jest zdecydowanie niższy. Zatem należy oczekiwać, że lody tradycyjne będą droższe, niż ich substytuty wytwarzane przemysłowo. Pewną podpowiedzią, czy oferowane lody są naturalne, jest zakres dostępnych smaków. O ile smaki tradycyjne (śmietankowe, czekoladowe, orzechowe, z dodatkiem sezonowych owoców) oraz sorbety nie powinny budzić wątpliwości, to już smaki nawiązujące do innych produktów, takie jak kinderbueno, oreo albo lion, mogą sugerować, że lodziarnia wykorzystuje gotowe mieszanki smakowe.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.