Które części wózków widłowych zużywają się najszybciej?
Wózek jezdniowy podnośnikowy, nazywany potocznie widlakiem lub sztaplarką, jest najpopularniejszym z urządzeń transportu bliskiego. W zależności od rodzaju napędu może być stosowany zarówno na otwartym terenie, jak i w pomieszczeniach. Zwarta konstrukcja w połączeniu z dużym udźwigiem czyni z wózka widłowego niezastąpione urządzenie na placach budowy, w centrach logistycznych i zakładach przemysłowych.
Jak zapobiec awariom wózka widłowego?
Ze względu na prostą budowę wózki widłowe nie należą do szczególnie awaryjnych urządzeń, oczywiście pod warunkiem prawidłowej eksploatacji i regularnego serwisowania. Aby sztaplarka służyła bez zarzutu przez długi czas, operator musi dbać o codzienną konserwację i bezwzględnie przestrzegać zasad obsługi opisanych w instrukcji urządzenia. Szczególnie ważne jest zapewnienie właściwego smarowania – nie tylko silnika, ale przede wszystkim układu podnoszenia. Staranna obsługa serwisowa wózka widłowego jest też niezbędna do przejścia obowiązkowych przeglądów UDT.
Bardzo częstą przyczyną awarii wózka są próby podnoszenia ładunków cięższych niż zaleca producent pojazdu. Takie postępowanie może doprowadzić do uszkodzenia karetki lub zerwania łańcuchów, a w konsekwencji do poważnego wypadku, zagrażającego życiu operatora – ostrzega nasz rozmówca z firmy Euroczęści
Najczęściej wymieniane części wózków widłowych
W wózku widłowym najszybciej zużywają się części narażone na największe obciążenia, czyli elementy układu podnoszenia oraz części z tworzyw sztucznych. Podczas codziennych i okresowych przeglądów sztaplarki trzeba więc zwracać szczególną uwagę na stan łańcucha, uszczelek i przewodów hydraulicznych. Jeśli na wymienionych częściach widoczne są jakiekolwiek uszkodzenia (np. pęknięcia na płytkach ogniw, trwałe odkształcenia uszczelek, przecieki na przewodach), trzeba je niezwłocznie wymienić. Szybkiemu zużyciu ulegają też ruchome części wózka widłowego narażone na ścieranie, takie jak łożyska, sworznie, ślizgi masztu i przesuwów bocznych, panewki zawieszenia masztu.
We wszystkich pojazdach, a więc również w wózkach jezdnych, stopniowemu zużyciu ulegają części i osprzęt silnikowy: świece zapłonowe, rozruszniki, alternatory, przewody itd. Stopień trudności napraw obejmujących wymianę tych elementów różni się w zależności od rodzaju silnika i marki wózka. Aby mieć pewność, że naprawa została wykonana z należytą starannością i wykorzystaniem jakościowo najlepszych części, warto korzystać z usług sprawdzonego warsztatu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana