Jakimi metodami można sprawdzić szczelność głowic?
Szczelność głowicy jest kluczowym elementem współpracującym z silnikiem samochodu. Jeśli szczelność jest złamane, może prowadzić do poważnych usterek i kosztownych napraw. Dlatego zrozumienie różnych metod sprawdzania szczelności głowic jest ważne zarówno dla mechaników, jak i właścicieli pojazdów.
Test na obecność bąbelków powietrza
Jedną z popularnych metod jest test na obecność bąbelków powietrza w układzie chłodzenia. Polega on na wykonaniu próby ciśnieniowej układu chłodzenia przy zamontowanej i odpowiednio dokręconej głowicy, a następnie obserwacji ewentualnych bąbelków powietrza w chłodziwie. Jeśli są bąbelki, oznacza to, że uszczelka pod głowicą nie jest szczelna lub sama głowica ma pęknięcia, przez które dostaje się powietrze do układu chłodzenia.
Przeczytaj również: Czy poleasingowe BMW to dobry wybór?
To podejście opiera się na wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń, takich jak weryfikator szczelności układu chłodzenia czy testery do głowic. Te narzędzia umożliwiają mechanicznemu określenie, czy istnieje przeciek pomiędzy głowicą a blokiem silnika, oraz ocenę ewentualnych pęknięć w głowicy. W zależności od użytego urządzenia, można sprawdzić szczelność poprzez zmierzenie ciśnienia, przepływu powietrza lub nawet zastosowanie próby ultradźwiękowej.
Przeczytaj również: Wynajem auta a odpowiedzialność za szkody. Co warto wiedzieć?
Wizualne sprawdzenie uszczelki pod głowicą
Czasami najprostszym sposobem na sprawdzenie szczelności głowic jest dokładne obejrzenie uszczelki pod głowicą po jej demontażu. Uszczelka powinna być idealnie dopasowana do powierzchni między głowicą a blokiem silnika oraz być wolna od widocznych uszkodzeń czy śladów spalania. Jeśli uszczelka wykazuje znaki przecieku, wymaga wymiany. Warto przy tej okazji sprawdzić również stan powierzchni styku głowicy i bloku silnika - wszelkie nierówności mogą utrudniać prawidłowe uszczelnienie.
Test chemiczny polega na wykrywaniu obecności spalin w układzie chłodzenia. Do realizacji tego testu używa się specjalnego płynu, który zmienia kolor w przypadku kontaktu ze spalinami. Próbka płynu chłodniczego miesza się z reagentem, a następnie obserwuje się ewentualną zmianę koloru. Jeśli kolory się zmienią, oznacza to, że spaliny przedostają się do układu chłodzenia - co jest objawem źle uszczelnionej głowicy lub uszkodzonej uszczelki pod głowicą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana