Jakie wymagania są stawiane płynom chłodniczym?
Właściciele samochodów w stosunku do płynów chłodzących mają na ogół niewielkie wymagania. Taka ciecz zimą nie powinna zamarzać, a latem jej zadaniem jest skuteczne chłodzenie układów. Faktycznie jednak takie oczekiwania są o wiele wyższe. Współczesne silniki są coraz lżejsze, mocniejsze i zwarte, co skutkuje większym przegrzewaniem się ich części. Dlatego głównym, ale nie jedynym, zadaniem płynu jest odprowadzanie ciepła.
Jakie są funkcje płynu chłodniczego?
Płyn chłodniczy w samochodzie jest tym medium, które ma za zadanie transportować ciepło między chłodnicą a silnikiem. Podczas tego procesu odprowadza około 30 procent ciepła powstałego przez spalanie paliwa. Oprócz tego zadania płynu chłodniczego są takie: zabezpieczenie zarówno przed zamarzaniem, jak i kawitacją i przegrzaniem, zabezpieczenie przed magazynowaniem się wytrąceń w układzie, a także przed korozją samego silnika i innych elementów.
Skład płynu chłodniczego
Niemal każdy płyn sprzedawany przez dystrybutorów takich, jak PROAUTO, oraz używany w klimacie umiarkowanym, jest koncentratem składającym się z 90 procent glikolu i 10 procent innych dodatków. Żeby jednak wprowadzić go do układu, trzeba go rozcieńczyć z wodą, najlepiej destylowaną. Taka mieszanka jest na tyle optymalna, że dobrze odprowadza ciepło, o wiele lepiej niż sam glikol. Woda destylowana nie zawiera minerałów, dlatego w silniku i układach sąsiednich nie powstają z nich osady.
Właściwości smarne płynu chłodniczego
Niezamarzające płyny chłodnicze mają dobre właściwości smarne, dlatego w układzie chłodniczym właśnie do tego celu są wykorzystywane. Głównie chodzi tutaj o zawory, termostat i pompę wody. Jest to możliwe przez niewielki, dopuszczalny wyciek przez uszczelnienie. Wyciek między pierścieniem kontrującym a ślizgowym jest minimalny i od razu dochodzi do odparowania wody. Czasem płyn może się rozprzestrzenić w dalsze rejony układu, ale taki stan jest przewidziany przez konstruktorów.
Właściwości antykorozyjne płynu
W niezamarzających płynach chłodniczych zawarte są inhibitory i to głównie one skutecznie chronią przed zjawiskiem kawitacji i korozją. Nie powstaje też proces pienienia i nie tworzą się osady. Właściwości antykorozyjne ma mają też krzemiany.
Bardzo ważne jest dokładne wyliczenie proporcji wody i płynu niezamarzającego. Jeżeli byłyby one nieprawidłowe, to inhibitorów byłoby zbyt mało. Mogłoby to poskutkować korozją w układzie oraz brakiem uszczelnienia. Złogi wapnia i rdza podziałałaby destrukcyjnie na uszczelnienie pierścieniowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana