Artykuł sponsorowany

Jakie triki stosują ubezpieczyciele, by wypłacić niższe odszkodowanie?

Jakie triki stosują ubezpieczyciele, by wypłacić niższe odszkodowanie?

Jeśli brałeś udział w wypadku lub kolizji, należy Ci się odszkodowanie z OC sprawcy. Firma ubezpieczeniowa kierowcy, który ponosi winę za zdarzenie, zbada sprawę i przygotuje kosztorys szkody. Warto dokładnie zapoznać się z tym dokumentem, ponieważ zdarza się, że ubezpieczyciele proponują zaniżone odszkodowania, licząc na to, że osoba zainteresowana nie złoży odwołania.

Jak ubezpieczyciel wycenia szkodę?

Firma ubezpieczeniowa gromadzi wszystkie dokumenty związane z daną sprawą – są to przede wszystkim dowody potwierdzające uszkodzenie pojazdu, takie jak zdjęcia, opinia rzeczoznawcy, kosztorys naprawy przedstawiony przez warsztat samochodowy. Ubezpieczyciele posługują się specjalnymi katalogami części samochodowych, które zawierają informacje na temat cen poszczególnych elementów z podziałem na producentów (części oryginalne i zamienniki).

Co ważne, zależnie od rozmiaru szkody, zostanie ona zakwalifikowana jako szkoda częściowa lub całkowita. W przypadku szkody częściowej naprawa samochodu jest opłacalna, natomiast szkoda całkowita oznacza, że koszt naprawy przekraczałby wartość samochodu sprzed wypadku lub kolizji. W takiej sytuacji ubezpieczyciel wypłaci poszkodowanemu różnicę między wartością samochodu sprzed zdarzenia a wartością jego pozostałości, czyli wraku. Nie musisz od razu akceptować wyceny szkody komunikacyjnej – warto przeprowadzić weryfikację kosztorysu ubezpieczyciela, dzięki czemu można uzyskać wyższe odszkodowanie.

W jaki sposób firma ubezpieczeniowa może zaniżyć kosztorys szkody?

Firmy ubezpieczeniowe zaniżają kosztorysy szkód, stosując następujące triki:

  • proponują użycie nieoryginalnych części zamiennych – ubezpieczyciel powinien w kosztorysie szkody uwzględnić cenę oryginalnych części, jeśli takie uległy uszkodzeniu. Warto sprawdzić, czy kosztorys uwzględnia części z odpowiedniej półki cenowej – firma ubezpieczeniowa ma obowiązek dążyć do tego, aby Twój samochód nie stracił na wartości po naprawie. W przypadku wątpliwości dotyczących wyceny szkody możesz skontaktować się z jedną z firm odszkodowawczych, np. Bryksaexpert z Gdańska,
  • zaniżają koszt robocizny warsztatów samochodowych – może się okazać, że kosztorys przygotowany przez ubezpieczyciela nie będzie odpowiadał realnym stawkom za roboczogodzinę w Twoim regionie,
  • zaniżają wartość samochodu sprzed wypadku lub kolizji,
  • nie uwzględniają w kosztorysie wszystkich uszkodzeń, sugerując, że niektóre z nich powstały wcześniej, a nie w wyniku zdarzenia – w takiej sytuacji możesz złożyć odwołanie i wynająć niezależnego rzeczoznawcę,
  • w przypadku szkody całkowitej, ubezpieczyciel może zawyżyć wartość wraku – odnotujesz stratę, jeśli okaże się, że nie możesz sprzedać wraku po cenie określonej przez firmę ubezpieczeniową.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.