Artykuł sponsorowany

Jakie są rodzaje faktoringu?

Jakie są rodzaje faktoringu?

Faktoring to usługa finansowa, która jest oferowana w wielu wariantach. Poszczególne z nich różnią się zasadami i warunkami, których muszą trzymać się obie strony podpisanej umowy. Jakie typy faktoringu wyróżnia się najczęściej? Podpowiadamy.

Co to jest faktoring?

Faktoring to rodzaj zewnętrznego finansowania, z którego mogą korzystać firmy wystawiające faktury o odroczonym terminie płatności. Jest to sposób na otrzymanie należnych z tego tytułu środków przed ostatecznym czasem opłacenia faktury. Wtedy wierzytelność przenoszona jest na podmiot zewnętrzny będący faktorem, czyli bank lub specjalizującą się w takiej działalności instytucję pozabankową. Chcesz dowiedzieć się więcej o faktoringu? Sprawdź informacje dostępne na stronie https://pragmago.pl/.

Faktoring — rodzaje

Istnieje wiele kryteriów, wedle których można wyróżnić różne typy faktoringu. Pierwszy z nich to charakter zobowiązania. W tym wypadku usługę dzielimy na dwa typy:

  • faktoring wierzytelnościowy,

  • faktoring odwrócony.

Pierwszy rodzaj jest dużo bardziej popularny. W nim firma sprzedaje faktorowi prawo do wierzytelności, czyli po prostu wystawione przez siebie faktury. W faktoringu odwróconym faktor nabywa natomiast faktury, które zostały wystawione na rzecz przedsiębiorcy.

Drugim bardzo ważnym kryterium jest jawność umowy. W tej kwestii wyróżniamy:

  • faktoring jawny,

  • faktoring tajny,

  • faktoring półotwarty.

Czym różnią się te typy? Umowa jawna to taka, w której kontrahent jest informowany o tym, że doszło do jej nawiązania. W przypadku faktoringu tajnego kontrahent nie jest z kolei informowany o przeniesieniu wierzytelności.

Jeden z najważniejszych sposobów podziału dotyczy tego, kto przejmuje ryzyko niewypłacalności. Dla faktoranta korzystniejszy jest faktoring pełny. W nim przekazuje on ryzyko nieotrzymania należności z tytułu faktury drugiej stronie umowy. Z tego powodu jest to usługa droższa. W faktoringu niepełnym, czyli z regresem w razie niewypłacalności, faktorant musi zwrócić otrzymane pieniądze faktorowi. W tej kwestii spotyka się jeszcze faktoring mieszany. W takiej umowie obie strony ustalają kwotę, do której ponoszą odpowiedzialność w razie niewypłacalności.

Na rodzaj faktoringu wpływ ma także instytucja, która przyjmuje rolę faktora. W ten sposób wyróżnia się dwa typy - faktoring bankowy oraz pozabankowy. Z pierwszego korzystają głównie największe przedsiębiorstwa. Dla nich jest to bardzo korzystne, gdyż specjalne spółki mające do dyspozycji bankowy kapitał są w stanie zaoferować korzystne warunki dla dużych przedsiębiorców. Faktoring pozabankowy wiąże się z mniej szczegółową oceną ryzyka, czy też prostszą papierologią.

Z jakiego rodzaju faktoringu skorzystać?

Rodzaj faktoringu, z którego warto skorzystać, to kwestia zależna od wielu czynników. Każde przedsiębiorstwo zainteresowane taką formą finansowania powinno samodzielnie przeanalizować to, jaki typ faktoringu będzie dla niego najkorzystniejszy.

Z reguły im większa firma, tym na więcej może liczyć. W uzyskaniu korzystnych warunków faktoringu pomaga też współpraca z kontrahentami, którzy cieszą się dobrą opinią, wiarygodnością i zdolnością kredytową.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.