Artykuł sponsorowany

Jakie podmioty są zobligowane do prowadzenia ksiąg handlowych

Jakie podmioty są zobligowane do prowadzenia ksiąg handlowych
Księgi handlowe, zwane inaczej księgami rachunkowymi albo też pełną księgowością, to jeden ze sposobów tworzenia dokumentacji finansowo-księgowej firmy. Opisuje go precyzyjnie ustawa o rachunkowości, wskazująca również, które podmioty zobowiązane są do prowadzenia ksiąg handlowych – a które mogą zdecydować się na to dobrowolnie. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje w tej sprawie. Pełna księgowość jest obligatoryjną formą ewidencji w przypadku wszystkich spółek prawa handlowego, czyli spółek akcyjnych, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych. Wszystkie one muszą prowadzić księgi handlowe już od pierwszego dnia prowadzenia działalności. Jak dowiadujemy się w warszawskim biurze rachunkowym Akro, obowiązek ten dotyczy również podmiotów w organizacji.

Z uwagi na charakter działalności

Ustawa nakłada go ponadto na jednostki, których funkcjonowanie opiera się na przepisach o obrocie papierami wartościowymi, funduszach emerytalnych i inwestycyjnych, działalności ubezpieczeniowej i SKOK-ach, czyli spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Dokumentację w postaci ksiąg handlowych muszą ponadto prowadzić państwowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne jednostki budżetowe, a także firmy i instytucje, które otrzymują publiczne dotacje lub subwencje różnego typu, oraz przedstawicielstwa i oddziały przedsiębiorstw zagranicznych.

Z uwagi na przychody

Wszystkie wymienione dotychczas podmioty zobligowane są do prowadzenia pełnej księgowości niezależnie od przychodów. Te ostatnie również mogą jednak stać się kryterium warunkującym konieczność korzystania z ksiąg handlowych w przypadku osób fizycznych, spółek jawnych, cywilnych i partnerskich. Jeśli dotychczas tego rodzaju przedsiębiorstwo prowadziło księgowość uproszczoną, ale w poprzedzającym roku uzyskało przychody netto na poziomie 2 mln euro, wówczas musi ono przejść na księgowość pełną. Obowiązującą w naszym kraju walutą są złotówki, chodzi więc oczywiście o równowartość tej kwoty. Wylicza się ją zaś w oparciu o średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym października roku, z którego sumuje się rzeczone przychody. W roku 2017 wynosił on dokładnie 4,3137 zł, dlatego w roku 2018 pełną księgowość zmuszone są prowadzić podmioty, których przychody netto za poprzedni rok przekroczyły kwotę 8 627 400 zł.

Kto nie musi, ale może

Na koniec warto wspomnieć, że przedsiębiorstwa mieszczące się w limicie i niezobowiązane do prowadzenia ksiąg handlowych z innego tytułu mogą zdecydować się na pełną księgowość dobrowolnie. Muszą w tym celu złożyć informujące o tym zawiadomienie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (byle przed początkiem nowego roku obrotowego), a jeśli przechodzą na księgi rachunkowe z księgowości uproszczonej – również sporządzić inwentarz, czyli wykaz składników aktywów i pasywów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.