Jak zapewnić prywatność w przestrzeni biurowej?
Wiele firm decyduje się na organizację przestrzeni biurowej w formie open space. Cele są szczytne – ułatwienie komunikacji między pracownikami, skracanie dystansu czy przyspieszenie podejmowania decyzji. Zbyt otwarta przestrzeń może jednak powodować u wielu pracowników dyskomfort związany z brakiem prywatności, a tym samym obniżać ich produktywność.
Dlaczego prywatność w biurze jest tak istotna?
Wiele osób wykonuje w pracy skomplikowane zadania, które wymagają koncentracji. Open space, z którego cały czas dobiegają rozmowy innych pracowników, hałasy wydawane przez maszyny biurowe czy instalacje techniczne budynku, nie sprzyja skupieniu. W przypadku niektórych zawodów brak odseparowania poszczególnych stanowisk pracy jest wręcz niemożliwy – trudno sobie choćby wyobrazić, by telemarketerzy, którzy komunikują się telefonicznie z klientami przez kilka godzin dziennie, mogli komfortowo pracować na zupełnie otwartej przestrzeni.
Problemem nie są jednak wyłącznie dźwięki. Wiele osób czuje się skrępowana, gdy siedzące za nimi lub przechodzące obok ich stanowiska pracy osoby mogą cały czas widzieć, co robią – nawet jeśli nie jest to nic „podejrzanego”. Generuje to dodatkowy stres oraz poczucie braku zaufania pracodawcy do pracowników, co prowadzi do problemów ze skoncentrowaniem się na pracy, a tym samym obniżenia wydajności. Utrudnione są również rozmowy pomiędzy przełożonym a pracownikiem, zwłaszcza te niewygodne, których nie powinni słyszeć współpracownicy.
Ścianki biurowe sposobem na zwiększenie prywatności w pracy
Na szczęście istnieją proste i niedrogie sposoby na rozwiązanie problemu braku prywatności w pracy. Jednym z nich są ścianki biurowe, za których pomocą można podzielić przestrzeń biurową na oddzielne stanowiska pracy. Mogą to być zarówno ścianki niskie, montowane bezpośrednio do blatów biurek, jak i ścianki wysokie, które świetnie sprawdzą się w przypadku dużych powierzchni biurowych. Ciekawym rozwiązaniem są również mobilne ścianki biurowe, zwane także parawanami biurowymi, które pozwalają na podzielenie przestrzeni bez konieczności mocowania jakichkolwiek elementów na stałe do ściany lub podłogi.
Dlaczego warto zdecydować się na to rozwiązanie? Wiele osób ma problem ze skupieniem się w miejscu pracy. Montaż ścianek działowych sprawia, że poszczególni pracownicy są odgrodzeni od reszty biura, a hałasy dochodzące do ich stanowisk są wytłumione. Dzięki ściankom działowym pracownik może mieć w biurze swój „własny kąt”, co pozytywnie wpływa na samopoczucie i efektywność pracy – tłumaczy nasz ekspert z firmy Sanipol, która zajmuje się produkcją ścianek biurowych z płyty HPL. Dlaczego właśnie ten materiał? Laminat HPL jest tworzywem o wysokiej trwałości i odporności. Wykonane z niego elementy są odporne na zginanie, rozrywanie i inne uszkodzenia mechaniczne, a także działalność czynników atmosferycznych. Dodatkowo płyty HPL są dostępne w szerokiej gamie kolorystycznej oraz mogą posiadać różną powierzchnię, dzięki czemu można je dopasować do właściwie każdej przestrzeni – kończy nasz rozmówca.
Zapewnienie pracownikom niezbędnej prywatności nie jest ani specjalnie skomplikowane, ani czaso- i kosztochłonne – zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że nieodpowiednio zaprojektowana przestrzeń biurowa obniża komfort i wydajność pracy. Jej odpowiednie podzielenie będzie więc korzystne dla wszystkich – zarówno pracowników, jak i pracodawcy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana