Artykuł sponsorowany

Jak najlepiej zorganizować okresowe szkolenia BHP dla pracowników?

Jak najlepiej zorganizować okresowe szkolenia BHP dla pracowników?

BHP, czyli Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, to zbiór zasad na temat tego, w jaki sposób powinno wykonywać się swoje obowiązki służbowe, by zminimalizować lub całkowicie wyeliminować szkody dla zdrowia. Niezależnie od zajmowanego stanowiska, wszyscy pracownicy zatrudnieni w danym zakładzie muszą znać te zasady, a zapewnienie im odpowiednich szkoleń jest jednym z obowiązków pracodawcy. Jak takie szkolenie zorganizować?

Szkolenie BHP – wewnętrzne czy z zewnętrzną firmą?

Aby szkolenie mogło odbywać się zgodnie z przepisami prawa pracy, musi być przeprowadzone przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia w tym zakresie. Osobą taką może być pracodawca lub zatrudniony przez niego pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Alternatywnym rozwiązaniem, preferowanym przez wiele, szczególnie mniejszych firm, są szkolenia wykonywane przez zewnętrzne jednostki specjalizujące się w dziedzinie BHP – jedną z takich firm jest Centrum EM-PARTNER. Dużym plusem tego rozwiązania jest stosunkowo niski koszt – zatrudnienie własnego specjalisty ds. BHP, który będzie odpowiedzialny za szkolenie pracowników wiąże się z koniecznością wypłacania pensji oraz pokrycia kosztów zatrudnienia. W przypadku szkoleń organizowanych przez firmy zewnętrzne płacimy wyłącznie za wykonaną usługę. Ponadto korzystając z usług firm szkoleniowych mamy pewność, że prowadzący szkolenie instruktorzy mają duże doświadczenie praktyczne w dziedzinie BHP i są przygotowani nie tylko merytorycznie, ale również pod względem dydaktycznym, co ma ogromne znaczenie dla skuteczności szkolenia.

Czym są szkolenia okresowe?

Szkolenie okresowe BHP to szkolenie przeprowadzane dla pracowników, którzy w danej firmie pracują już od dłuższego czasu. Częstotliwość szkoleń tego typu uzależniona jest od charakterystyki stanowiska, którego szkolenie dotyczy.

  • Nie rzadziej niż raz na 6 lat - dla pracowników administracyjno-biurowych ,
  • Nie rzadziej niż raz na 5 lat - dla pracodawców i osób kierujących pracownikach, a także dla pracowników inżynieryjno-technicznych, pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych osób wykonujących zadania tej służby
  • Nie rzadziej niż raz na 3 lata - dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach roboczych nie rzadziej niż raz na 3 lata.
  • Nie rzadziej niż raz na rok - dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach gdzie wykonywane są prace wyjątkowo niebezpiecznie

Pierwsze szkolenie okresowe powinni być przeprowadzane w okresie 6 miesięcy od momentu rozpoczęcia pracy na danym stanowisku (dotyczy to pracodawców i osób kierujących pracownikami) lub 12 miesięcy od momentu rozpoczęcia pracy na stanowisku (dotyczy wszystkich pozostałych pracowników. Celem szkoleń okresowych jest utrwalenie i przypomnienie wiedzy zdobytej podczas szkoleń wstępnych i instruktażu stanowiskowego, a także aktualizację informacji, jeśli w międzyczasie pojawiły się nowe zasady i rozporządzenia. Generalnie więc im częściej przeprowadzimy szkolenie, tym lepiej dla bezpieczeństwa naszych pracowników. Należy pamiętać, że szkolenia okresowe powinny kończyć się sprawdzianem przyswojonej wiedzy oraz wydaniem zaświadczenia o odbyciu szkolenia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.