Jak holować samochód "na giętko"?
Awaria samochodu może przytrafić się w każdej chwili – najczęściej występuje w najmniej oczekiwanym momencie. W zależności od skali zdarzenia, konieczne może być holowanie samochodu do najbliższego warsztatu samochodowego. Ważne jest zapewnienie bezpiecznego transportu. Może on odbywać się na dwa sposoby – na giętko i na sztywno. Jak przebiega holowanie samochodu na giętko i o czym należy pamiętać? Sprawdź.
Holowanie samochodu „na giętko”
Zarówno holowanie na giętko, jak i holowanie na sztywno, wymaga zastosowania specjalistycznej liny. W przypadku pojazdów osobowych, których waga nie przekracza 3,5 t, powinna to być odmiana syntetyczna o minimalnej długości 4 m, a maksymalnej 6 m.
Ważne jest również jej odpowiednie połączenie. Konstrukcja powinna być trwała, by podczas holowania nie doszło do jej przerwania – wyjaśnia ekspert z firmy Holowanie-Mazowsze.
Holowanie na giętko, jak i na sztywno jest stosowane w różnych sytuacjach. Pierwsze połączenie sprawdza się w sytuacji, gdy w pojeździe nie zostały uszkodzone układy hamulcowe i działają poprawnie. Jeśli prawidłowo funkcjonuje tylko jeden z nich, konieczne jest holowanie samochodu na sztywno. Ważne, by przy połączeniu giętkim była zachowana prawidłowa odległość między pojazdami i wynosiła pomiędzy 4 a 6 metrów.
O czym jeszcze należy pamiętać przy holowaniu auta?
Podczas holowania pojazdu jest konieczne zadbanie o odpowiednie oznakowanie. Kierowca może do tego celu użyć żółtej lub czerwonej chorągiewki bądź też czerwono-białych pasów. Ponadto auto powinnno zostać wyposażone w trójkąt odblaskowy. Należy go umieścić w tylnej części samochodu, po jego lewej stronie. Musi on mieć również włączone światła – mijania przy dostatecznej widoczności bądź pozycyjne przy niedostatecznej widoczności. Niedostosowanie się do wskazanych wymagań może zakończyć się nałożeniem na kierowcę mandatu karnego, ale też doprowadzić do zdarzenia drogowego.
Warto również zwrócić na samo techniczne przygotowanie do holowania pojazdu. Auto powinno mieć przekręcony kluczyk w stacyjce na pozycję zapłon. Pomaga to uniknąć problemu zablokowania kierownicy. Dodatkowo podczas transportu należy pamiętać, że pojazd holowany powinien hamować mocniej niż holujący – jest to ważne, gdyż nie doprowadza do efektu luźnej liny. Warto również zwrócić uwagę na prędkość. W terenie zabudowanym nie może ona przekroczyć 30 km/h, a na pozostałych terenach 60 km/h. Zaleca się także, by ta metoda holowania była wykorzystywana na drogach o niskim natężeniu ruchu. Na obszarach ruchliwych lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z holowania przy wykorzystaniu przyczep holowniczych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana