Jak chronić dane bankowe w sieci?
Rozwój technologiczny sprawił, że każdy może z dowolnego miejsca na ziemi zrobić przelew lub zapłacić rachunki. Jest to niezwykłe udogodnienie, jednak trzeba pamiętać, że dane bankowe muszą być bardzo dobrze chronione. Wyciek haseł często zdarza się przez brak roztropności, nieuwagę bądź niewiedzę użytkowników bankowości elektronicznej. Jak chronić swoje dane?
Jak chronić hasło do banku?
Każdy użytkownik bankowości elektronicznej musi utworzyć swój login i hasło. Najczęściej składają się one z ciągu cyfr, liter oraz dodatkowych znaków. Chociaż może się nam wydawać, że nasze hasło jest unikalne i nikt go nie zgadnie, hakerzy i oszuści mają sposoby na to, by pomimo wielu zabezpieczeń włamać się do kont. Dlatego zarówno hasła, jak i loginy powinny być znane tylko właścicielom konta. Nie można ich nikomu przesyłać za pomocą SMS-ów, komunikatorów czy maili. Większość przeglądarek internetowych oferuje możliwość zapamiętania hasła. W przypadku bankowości elektronicznej nie należy tego robić. Dodatkowo warto regularnie zmieniać hasła.
Czy można korzystać z publicznego W-Fi?
Eksperci z Poznańskiego Banku SGB podkreślają, że wiele problemów pojawia się przez złe korzystanie z bankowości elektronicznej.
Niestety często zdarza się, że klienci korzystają z bankowości elektronicznej przy użyciu publicznego Wi-Fi. I jest to duży błąd, ponieważ hakerzy właśnie w ten sposób bardzo szybko uzyskują dostęp do naszych danych bankowych. Dodatkowo ktoś może podejrzeć nasze hasło, dlatego wszystkie sprawy lepiej załatwiać w zaciszu domowym, gdzie nikt nie zagląda nam przez ramię. Pamiętajmy także, że logując się do swojego banku, trzeba zwrócić uwagę na adres strony. URL musi rozpoczynać się od „https: //”, a nie „http: //”. Jedna litera „s” oznacza, że korzystanie z danej strony jest całkowicie bezpieczne.
Podejrzane wiadomości od banku
Obecnie coraz więcej osób spotkało się ze zjawiskiem zwanym phishing. Hakerzy wysyłają np. na maila wiadomość, która wygląda tak, jakby faktycznie przesłał ją bank. W takich wiadomościach pojawia się z reguły prośba o podanie danych do bankowości elektronicznej lub kliknięcie konkretnego linku zbierającego najważniejsze informacje. W ten sposób przekazujemy oszustom dostęp do konta, co oczywiście skutkuje utratą oszczędności. Jeśli zatem otrzymaliśmy wiadomość lub SMS-a, że pilnie należy się zalogować, by załatwić konkretną rzecz, prawdopodobnie jest to oszustwo. Banki nie wysyłają podobnych informacji i nigdy nie wymagają od klientów podania haseł i loginów.
Jak korzystać z aplikacji telefonicznych?
Bankowość elektroniczna już od dłuższego czasu dostępna jest także za pośrednictwem telefonów. Jeśli często robimy przelewy przy użyciu komórki, należy pobrać specjalną aplikację telefoniczną. Mobilne urządzenia rzadziej są hakowane, jednak cały czas trzeba zachować ostrożność. Każdy bank ma swoją własną aplikację. Dodatkowo pamiętajmy, że smartfon również może dostać się w niepowołane ręce, dlatego nie można zapamiętywać żadnych haseł, tylko za każdym razem wpisywać je od nowa. Może się to wydawać uciążliwe, jednak pozwala ochronić dane bankowe. Bezpieczeństwo konta w dużej mierze zależy od naszych zachowań, warto zatem zadbać o najwyższy stopień ochrony.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana