Historia stosowania turbosprężarek w samochodach
Pierwsze turbosprężarki
Pierwsza turbosprężarka powstała nie z rąk wspomnianych naukowców, ale doktora Alfreda J. Bϋchi’ego. To właśnie on w 1905 roku zbudował pierwszą turbosprężarkę napędzaną spalinami. Wtedy jednak nie została ona zaakceptowana. Mimo to po dziś dzień bazujemy na wynalazku Szwajcara.Akceptacji nie uzyskał również pierwszy silnik dwusuwowy z wbudowaną turbosprężarka, który wyszedł spod produkcji firmy Murray Willat w roku 1910 – dodaje nasz rozmówca z firmy Turbojulita.Turbosprężarka w silnikach okrętowych oraz lokomotywach spalinowych Po tych wydarzeniach na kolejną próbę zdecydowało się amerykańskie przedsiębiorstwo General Electric. W 1919 roku zainstalowało turbosprężarkę w silniku samolotu Liberty, który dzięki niej ustanowił nowy rekord świata w lotach wysokościowych. I w latach 20-tych wieku XX turbosprężarki przyjęły się w silnikach okrętowych i lokomotywach spalinowych, a nie w samochodach, gdzie dotychczas podejmowano wiele prób.
Turbosprężarki w przemyśle motoryzacyjnym
Dalsza historia stosowania turbosprężarek w końcu wkracza w przemysł motoryzacyjny. W 1938 roku fabryka maszyn ze Szwajcarii o nazwie Saurer, zaczęła produkować pojazdy dostawcze, wyposażone w silniki diesla z zainstalowanymi turbosprężarkami. Z kolei na użycie turbosprężarki w samochodzie po raz pierwszy zdecydował się General Motors i nastąpiło to dopiero w latach 1962/1962. Przez kłopoty ze zbyt wczesnym samozapłonem, rozwiązanie nie do końca się sprawdziło. Rozpoczęto pracę nad udoskonaleniem silnika i w końcu w 1977 roku BMW zamontowało turbosprężarkę w modelu 2002 Turbo. Czy była to w końcu udana próba? Tak, ale przez światowy kryzys paliwowy pozwolił wypuścić tylko 1670 sztuk tego modelu pojazdu. Wreszcie w 1978 roku doszło do przełomu i wprowadzono do sprzedaży Mercedesa-Benz 300 SD z silnikiem diesel z turbodoładowaniem. Następny model samochodu, który przyjął to rozwiązanie, był VW Golf Turbodiesel z 1981 roku. Od tej daty stosowanie turbosprężarek stało się powszechne i coraz bardziej popularne, tym bardziej, że cel został osiągnięty. Można było uzyskiwać lepsze osiągi silnika przy niższej emisji spalin oraz mniejszym zużyciu paliwa.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana