Artykuł sponsorowany

Główne typy filtrów do zastosowania przemysłowego

Główne typy filtrów do zastosowania przemysłowego
Poruszany tutaj temat obejmuje ogromną materię i siłą rzeczy w krótkim internetowym artykule możemy rzecz przedstawić jedynie bardzo ogólnikowo. Trudno właściwie mówić o jakiejkolwiek działalności przemysłowej człowieka, w której nie miałyby zastosowania takie czy inne filtry. W niniejszym opracowaniu skupimy się na filtrowaniu powietrza, jako że jego jakość ma istotne i bezpośrednie znaczenie dla zdrowia człowieka.

Znaczenie filtracji w przemyśle

Zadaniem filtrów przemysłowych jest nie tylko oczyszczanie surowców, mających służyć wytwarzaniu wysokiej jakości produktów końcowych, lecz także ochrona życia i zdrowia człowieka, a szerzej ochrona środowiska naturalnego i całej ożywionej przyrody naszej planety. Oczywiście wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że wysoko wydajna ilościowo i jakościowo produkcja przemysłowa jest możliwa jedynie przy zastosowaniu precyzyjnych technologii, w których czystość półproduktów odgrywa jedną z najważniejszych ról. Równie ważne jest, aby zużyte w produkcyjnym procesie technologicznym powietrze i woda zostały odpowiednio oczyszczone, zanim trafią ponownie do atmosfery lub do naszych rzek, jezior i mórz. W większości krajów (w szczególny sposób wyróżnia się tu Europa) obowiązują dzisiaj rygorystyczne normy z zakresu ochrony środowiska, co oczywiście rzutuje na sposób działania wszystkich zakładów produkcyjnych. Dbając o jakość swych produktów wytwórcy, muszą w równym stopniu pilnować, by opuszczające ich zakłady powietrze i woda miały właściwą, określaną odpowiednimi normami czystość. Jak podkreślają specjaliści z firmy Biuro Inżynierskie BODIM z Tychów, osiąganie tych dwóch celów jest możliwe dzięki stosowanie odpowiednich wysokowydajnych filtrów.

Podstawowe rodzaje filtrów przemysłowych

Biorąc pod uwagę cel stosowania, filtry przemysłowe będziemy dzielić na trzy podstawowe grupy:
  • filtry powietrza,
  • filtry cieczy,
  • separatory frakcji.
Oczywiście powietrze i ciecze (w szczególności woda) używane są w wielu dziedzinach przemysłu, a więc do ich oczyszczania będą potrzebne filtry o zróżnicowanej budowie i sposobie działania, niemniej w praktyce wszystkie one mieszczą się w wymienionych wcześniej grupach. Chociaż określenie „separatory frakcji” może wydawać się nieco tajemnicze, to opisuje ono najczęściej bardzo prozaiczną rzecz, a mianowicie różnego rodzaju sita, które umożliwiają wydzielenie z materiałów sypkich drobniejszego lub grubszego granulatu. Z kolei filtry cieczy umożliwiają oczyszczanie wody, paliw, olejów czy różnych płynów chemicznych. Szczególnego rodzaju znaczenie ma w przemyśle oczyszczanie powietrza i z tego względu o służących temu filtrach napiszemy nieco obszerniej.

Przemysłowe filtry powietrza

Uzdatnianie powietrza przemysłowego w zakresie produkcji i ochrony środowiska wykorzystuje wiele różnorodnych metod, a używane do tego filtry można podzielić na dwie podstawowe grupy: pyłowe i gazowe. Określenie „filtracja pyłowa” jest tak oczywiste, że jego dokładne definiowanie jest tutaj zbędne. Różnego rodzaju pyły są usuwane z powietrza m.in. poprzez:
  • filtry kieszeniowe,
  • filtry kasetowe,
  • maty filtracyjne,
  • Paint STOP (stosowane głównie w lakierniach i kabinach lakierniczych),
  • filtry kartonowe labiryntowe,
  • filtry kompaktowe,
  • filtry HEPA (stosowane m.in. w sprzęcie AGD, np. w odkurzaczach).
Tak wiele rodzajów filtrów oczyszczających powietrze z cząstek stałych wynika z dużej różnorodności pyłów, z jaką mamy w tym przypadku do czynienia. Jeśli chodzi o filtrację gazową, to oczywiście chodzi tutaj o usuwanie z powietrza domieszek różnych szkodliwych gazów, przede wszystkim spalin, ale też np. przykrych zapachów.  Temu celowi służą m.in.:
  • filtry węglowe,
  • węgiel aktywny,
  • adsorbery.
Na szczególną uwagę zasługuje w tym zakresie filtrowanie przez węgiel aktywny. Ta postać węgla bardzo skutecznie adsorbuje lotne związki organiczne, chemiczne oraz nieprzyjemne zapachy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.