Artykuł sponsorowany

Czym się różni mleko UHT od mleka pasteryzowanego?

Czym się różni mleko UHT od mleka pasteryzowanego?
Mleko jest najpopularniejszym produktem żywnościowym. Większość z nas nie wyobraża sobie bez niego śniadania bądź relaksującej kawy. Warto wiedzieć, że ten znany produkt poddawany jest obróbce cieplnej, która wpływa także na jego wartości odżywcze. Czym zatem różni się mleko UHT od mleka pasteryzowanego? Czy różnią się od siebie właściwościami zdrowotnymi? Dowiedz się więcej, jakie procesy wpływają na przechowywanie mleka i przydatność do spożycia.

Mleko UHT – czyli właściwie jakie?

Mleko UHT (ang. ultra high temperature processing) to produkt spożywczy poddany sterylizacji. Proces polega na krótkotrwałym (2-10 sekund) podgrzewaniu go do temperatury ponad 100°C, a następnie ochłodzeniu do temperatury pokojowej. Sterylizacja UHT umożliwia zabicie drobnoustrojów, które mogą występować w surowym mleku, bez zmiany walorów smakowych mleka. Warto podkreślić, że obecnie w mleczarstwie stosowana jest również sterylizacja błyskawiczna, która polega na ogrzaniu mleka do temp. 130-160°C tylko przez 1 sekundę, a następnie szybkim schłodzeniu. M leko UHT zawiera jednak witaminę A i D, wapń, węglowodany, białko i ryboflawiny. Po zakończeniu procesów sterylizacji rozlewane jest do sterylnych kartonów, dzięki czemu pozbawione mikroorganizmów ma długi okres przydatności. Warto również podkreślić, że proces sterylizacji jest wystarczający do pozbycia się wszelkich bakterii, dlatego w mleku UHT nie zachodzi konieczność stosowania konserwantów chemicznych. Czym jest mleko pasteryzowane? Z kolei mleko w butelkach poddawane jest procesowi pasteryzacji, który także polega na podgrzewaniu mleka, ale w niższej temperaturze niż podczas sterylizacji i przez dłuższy czas (nawet kilkanaście minut).
Pasteryzacja oczyszcza surowe mleko z bakterii, nie zmieniając przy tym jego wartości odżywczych. Podstawową różnicą między mlekiem pasteryzowanym a UHT jest termin przydatności, który w mleku z butelki określany jest najczęściej na ok. 7 dni – podkreśla „ROTR” Spółdzielnia Mleczarska w Rypinie.
Po otwarciu mleko pasteryzowane jest przydatne zaledwie 2-3 dni. Chociaż ten rodzaj mleka szybciej się psuje niż mleko UHT, to tylko je można wykorzystywać do dalszego przetwarzania i produkcji serów lub jogurtów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.