Czym jest system ISOFIX i jak wpływa na montaż fotelika w aucie?
Z pewnością każdy rodzic doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważne jest bezpieczeństwo dziecka w samochodzie. Tymczasem nawet najlepszy fotelik nie spełni swojej funkcji, jeśli będzie zamontowany nieprawidłowo. Dlatego właśnie powstał system ISOFIX, który od 1999 roku jest już standardem międzynarodowym. Czym jest system ISOFIX oraz jak wpływa na montaż fotelika w aucie?
Czym jest system ISOFIX?
ISOFIX to ujednolicona, międzynarodowa wersja systemu mocowania fotelika samochodowego, od lipca 2006 roku występująca już w każdym nowym modelu samochodu – mówi specjalista z salonu z fotelikami samochodowymi Osiem Gwiazdek ze Szczecina. – Zaczepy znajdują się pomiędzy siedziskiem a oparciem tylnej kanapy. Mogą również znajdować się w fotelu przednim. W odległości 28 cm umieszczone się dwa metalowe uchwyty, przymocowane bezpośrednio do nadwozia pojazdu. Trzecie zabezpieczenie fotelika to tak zwany top tether – czyli pasek mocujący, który zabezpiecza fotelik od góry. Alternatywą jest noga stabilizująca, która opiera się o podłogę pomiędzy kanapą a przednim siedzeniem (lub pomiędzy przednim fotelem a kokpitem).
Jak to działa? Fotelik z systemem mocowania ISOFIX wpina się w dwa uchwyty, znajdujące się w szczelinie pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela. Następnie dosuwa się go do oparcia i stabilizuje za pomocą paska mocującego znajdującego się w górnej części fotelika, który wpina się w uchwyt znajdujący się z tyłu kanapy lub na spodzie bagażnika (w różnych autach znajduje się w różnych miejscach, czasami nawet w dachu). Po mocnym naciągnięciu pasa fotelik jest stabilny, nie wychyla się nadmiernie przy zamontowaniu przodem do kierunku jazdy, a także nie obraca w sytuacjach awaryjnych. Z racji tego, że fotelik przyczepiony jest bezpośrednio do konstrukcji pojazdu, a nie wyłącznie do kanapy za pomocą pasów, podczas wypadku jest niezwykle stabilny i nie przemieszcza się. Jakie ma to znaczenie dla bezpieczeństwa dziecka? Niebagatelne. W przypadku systemu ISOFIX trudno o błąd – ryzyko nieprawidłowego zamontowania fotelika jest w tym przypadku znacznie mniejsze niż przy fotelikach mocowanych na pasy bezpieczeństwa.
W jaki sposób ISOFIX wpływa na montaż fotelika w aucie?
Jak już wspomnieliśmy, nawet najlepszy fotelik samochodowy nie spełni swojej funkcji, jeśli będzie zamontowany nieprawidłowo. W przypadku fotelików, które mocowane są za pomocą pasów bezpieczeństwa, niestety zdarza się więcej błędów. Pośpiech, nieuwaga rodziców, przypadkowe zwinięcie pasa, zbyt słabe napięcie lub przełożenie w nieodpowiednim miejscu – to wszystko może się przydarzyć, a tym samym wpłynąć na bezpieczeństwo.
System ISOFIX jest natomiast łatwiejszy w obsłudze – wystarczy wpiąć fotelik w mocowanie. Możliwość popełnienia błędu jest ograniczona, a co więcej, prawidłowe zamontowanie fotelika zajmuje mniej czasu. Jest to wygodniejsze dla rodziców często wypinających/przekładających fotelik i najbezpieczniejsze dla dziecka. To główne atuty, które wyróżniają system ISOFIX. Warto jednak wspomnieć, że prawidłowo zamontowany fotelik zapinany za pomocą pasów jest równie bezpieczny, a czasami bezpieczniejszy niż ten z systemem ISOFIX (w przypadku RWF do 18 i więcej kg). Prawidłowy montaż jest tutaj głównym czynnikiem gwarantującym bezpieczeństwo. Drugim jest oczywiście wybór prawidłowego fotelika – nie tylko do wagi, wieku i wzrostu dziecka, ale również rodzaju samochodu.
Co jeszcze warto wiedzieć o systemie ISOFIX?
Na koniec warto podkreślić, że do samochodu z systemem ISOFIX będzie wpinał się każdy fotelik, który posiada odpowiednie zaczepy. Nie oznacza to jednak, że wszystkie foteliki z zaczepami będą pasowały do wszystkich samochodów mających ten system. Każda marka w każdym modelu samochodu ma prawo zaprojektować kanapę wg własnych wizji. Jedne są mocno spadziste, inne proste jak ławka itd. W jednym modelu ISOFIX jest wyżej, w innym niżej. Znaczenie nawet ma kąt odchylenia i kształt oparcia. Każdy fotelik ma swój indywidualny zakres regulacji, chociażby pozycji – co z tego, że kupimy super fotelik z ISOFIX, jak dziecko będzie jechało w pozycji całkiem pionowej?
To wszystko powoduje, że zakup zawsze należy skonsultować ze specjalistą.
Foteliki z kategorii wagowej 0-13 kg montowane są do systemu za pomocą kompatybilnej bazy, która posiada zaczepy ISOFIX. Montowana jest na stałe w aucie – a następnie do niej montuje się fotelik. Klik i gotowe. Zdecydowanie ułatwia to montaż i demontaż, na który potrzeba zaledwie kilku sekund. Dodatkowo wówczas mamy pewność, że fotelik jest prawidłowo wpięty oraz sztywno połączony z ramą auta – w razie ewentualnego wypadku będzie lepiej się zachowywał.
Foteliki dla starszych dzieci (do 18-19 kg) są bezpośrednio wpinane w zaczepy samochodowe lub też wpinane na bazę po foteliku 0-13 kg i mogą być montowane albo tyłem, albo przodem do kierunku jazdy, mogą się kręcić, a większość umożliwia również rozłożenie fotelika do snu jednym ruchem.
W przypadku fotelików 15-36 kg ISOFIX trzyma sam fotelik, kiedy nie ma w nim dziecka i nie trzeba przypinać go wówczas pasami. Oczywiście odpowiada również za stabilizację podczas uderzeń bocznych.
System ISOFIX nie w każdym samochodzie jest dobrze widoczny – dlatego czasami konieczne jest poszukanie elementów mocujących. Pomóc mogą oznaczenia znajdujące się wewnątrz auta, na przykład metki lub naklejki.
Brak oznaczeń na tapicerce w wielkiej liczbie aut z lat 1998 – 2014 powoduje, że użytkownicy myślą, że tego systemu nie mają. Weźmy takie Audi A4 B8. Wszystkie mają ISOFIX, ale tylko w połowie egzemplarzy jest on odsłonięty ładną plastikową prowadnicą. W drugiej połowie trzeba rozcinać tapicerkę…
Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z ISOFIX był VW Golf IV. Tak! Golf IV już od roku 1998 miał ISOFIX w standardzie! Co ciekawe, Passat B5 przed i po liftingu go nie ma… Z tym że do B5FL można go dokupić, bo ma miejsce przygotowane do montażu.
System ISOFIX powstał przy współpracy niemieckiej firmy Britax i koncernu Volkswagen w roku 1998.
Warto czy nie warto?
Pamiętać należy również o tym, że ISOFIX to listewka z dwoma drutami o średnicy 6mm i norma motoryzacyjna wytrzymałości zaczepów wynosi 33 kg! Dlatego, w homologacji I-Size mamy różne maksymalne wagi dziecka, w zależności od wagi samej konstrukcji – jeśli fotelik waży 15 kg, dziecko może ważyć maksymalnie 18 kg. Jeśli fotelik waży 14 kg, dziecko może 19 kg. Z tego powodu, mając cięższego malucha, warto rozważyć fotelik RWF na pasy, do 25 kg.
- Dla fotelików 0-13 kg – zdecydowanie warto! Stabilniej, bezpieczniej, szybciej, wygodniej.
- Dla fotelików do wagi 18 lub więcej tyłem do kierunku jazdy – warto, jeśli często się go przepina lub wyciąga z auta – mniejsze ryzyko popełnienia błędu i zaoszczędzony czas. Lecz jak ma być zamontowany na stałe w jednym samochodzie, warto rozważyć fotelik na pasy – posłuży dłużej, a niejednokrotnie może być tańszy i bezpieczniejszy.
- Dla fotelików od 9 kg przodem – warto! Żadne foteliki przodem na pasy nie będą tak stabilne, jak na ISOFIX.
- Dla fotelików 15-36 kg lub do 150 cm wzrostu – warto! Większość dobrych foteli w tej kategorii ma już system wbudowany w siedzisko, poza tym nie trzeba pamiętać o zapinaniu fotelika pasem samochodowym, gdy dziecka w nim nie ma.
Warto też wspomnieć, że 99% fotelików 15-36 kg mających system ISOFIX może być montowanych również z pominięciem tego systemu, np. w autach nieposiadających zaczepów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana