Co to znaczy, że opakowanie jest kaszerowane?
Każdy przedsiębiorca wie, że wyprodukowanie dobrej jakości, funkcjonalnego produktu to jeszcze nie wszystko. Niezwykle ważne, o ile nie najważniejsze, jest to, aby go sprzedać. Klienci niestety często sięgają nie po to, co najlepsze na rynku, ale po to, co jest najładniej opakowane. Kaszerowanie pozwala na wykorzystanie nieużytkowanej uprzednio przestrzeni marketingowej, jaką jest powierzchnia opakowania produktu, jednocześnie dodatkowo wzmacniając strukturę materiału – i to niewielkim kosztem.
Na czym polega kaszerowanie?
Słowo „okraszać” w języku polskim oznacza „upiększać”, „ozdabiać”. Stąd wzięło swoją nazwę kaszerowanie, czyli proces polegający na uszlachetnianiu grubego wyrobu papierniczego (np. opakowania z kartonu lub tektury) poprzez oklejanie go papierem o mniejszej gramaturze, zadrukowanym w celach marketingowych i dekoracyjnych, czasem informacyjnych. Jest to proces podobny do laminowania, jednak różni się tym, że w procesie kaszerowania wyrób zostaje oklejony papierem, a nie folią.
Wyroby papiernicze o dużej gramaturze, wysokiej twardości lub nieregularnej strukturze rodzą problemy technologiczne, jeśli chodzi o ich zadrukowywanie, dlatego kaszerowanie stanowi najprostszą i najskuteczniejszą metodę uszlachetniania opakowań. Papier do oklejania opakowań kaszerowanych jest najczęściej zadrukowywany w technologii offsetowej, która zapewnia wysoką jakość wydruku i jest bardzo tania przy zleceniach na hurtowe ilości egzemplarzy.
Jak wygląda proces kaszerowania?
Kaszerowanie przeprowadza się przy pomocy kaszerownic, czyli maszyn wyposażonych w wałki do nanoszenia kleju na wyroby papiernicze o dużej gramaturze (min. 175 g). Po nałożeniu kleju na tekturę/karton do maszyny wprowadzany jest arkusz cieńszego papieru, Maszyna łączy arkusz z materiałem, który uprzednio pokryto klejem. Następnie gotowy produkt zostaje ostatecznie sprasowany, by zapewnić równomierny i gładki efekt, bez bąbelków powietrza.
Istnieją różne rodzaje kaszerownic, które różnią się zastosowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Przede wszystkim można wyróżnić kaszerownice w pełni automatyczne oraz półautomatyczne, a także kaszerownice pracujące z klejem na zimno bądź na gorąco. Rozwiązanie półautomatyczne wymaga obecności operatora, który będzie wkładał kolejne arkusze papieru do górnego podajnika.
Zalety kaszerowania opakowań
Kaszerowanie posiada ogromną ilość zalet, dlatego stało się tak popularne. O szczególnych korzyściach wynikających z poddawania opakowań procesowi kaszerowania opowiada pracownik firmy Makart-Box w Domianowie, producenta opakowań kartonowych:
Kaszerowanie nie tylko przyczynia się do podniesienia atrakcyjności opakowania, ale także sprawia, że opakowanie jest zdecydowanie twardsze, trwalsze i bardziej wytrzymałe. Dlatego bardzo często wykorzystuje się kaszerowanie np. podczas produkcji książek dla dzieci, ale również przy produkcji wszelkiego rodzaju opakowań, pudeł klapowych i fasonowych, a nawet standów reklamowych czy innego rodzaju prezenterów. Co więcej, kaszerowanie można swobodnie łączyć z innymi technikami uszlachetniania druku, w tym z tłoczeniem i hot-stampingiem.
Warto także wiedzieć, że istnieje możliwość kaszerowania dwustronnego. Zaletą kaszerowania jest także możliwość wykorzystania opakowań tego samego typu w różnych celach, zmieniając jedynie nadruki na arkuszach do kaszerowania, co składa się na powstanie oszczędności.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana