Artykuł sponsorowany

Co robić, gdy w czasie jazdy rowerem została przebita dętka?

Co robić, gdy w czasie jazdy rowerem została przebita dętka?

Przebita dętka to najczęściej występująca usterka rowerowa. Gdy nam się to przydarzy, nie musimy od razu iść do serwisu. Dętkę można wymienić samodzielnie, da się to zrobić nawet w trakcie wycieczki. Przeczytaj nasz krótki poradnik, aby dowiedzieć się, co należy zrobić w razie niespodziewanej awarii.

Odpowiednie przygotowanie

Jeśli po drobnej usterce nie chcemy prowadzić roweru do domu lub serwisu rowerowego, powinniśmy przygotować zestaw naprawczy. Gdy ruszamy na dłuższą wycieczkę rowerową, warto zatem zabrać ze sobą pompkę, zapasową dętkę, łatkę do dętek, poręczny multitool oraz łyżkę do zdejmowania opon. Akcesoria te są bardzo lekkie i nie zajmą nam dużo miejsca w sakwie czy plecaku. W trakcie 90% wyjazdów do niczego nam się one nie przydadzą, ale gdy zdarzy się awaria, będziemy sobie wdzięczni.

Wymiana dętki

Aby wymienić dętkę rowerową, wpierw trzeba zdjąć koło, rozluźniając szczęki hamulców i odkręcając zacisk. Następnie przy pomocy łyżki ściągamy oponę z obręczy, w miejscu po przeciwległej stronie od wentyla. Z opony wyjmujemy przebitą dętkę, aby ją załatać lub wymienić na nową. Przy okazji możemy także sprawdzić, czy w oponie nie zostały żadne ostre elementy, które mogłyby narobić kolejnych szkód. W kolejnym kroku oponę jedną stroną zakładamy na obręcz. Należy pamiętać, że bieżnik musi być ustawiony zgodnie z kierunkiem toczenia się koła.

Później dętkę należy trochę napompować, aby zyskała okrągły kształt, a następnie włożyć do opony, zaczynając od miejsca, w którym znajduje się wentyl. Dętkę trzeba wsuwać powoli i z wyczuciem, regularnie sprawdzając, czy nigdzie się nie zawija. Gdy wejdzie cała, można zacząć wsuwać drugi rant opony w obręcz. W tym zadaniu można pomóc sobie łyżką. Gdy opona jest już na miejscu, można zacząć delikatnie pompować dętkę, aby sprawdzić, czy dobrze ułożyła się na obręczy. Jeśli wszystko jest ok, można pompować do pełna i ruszać dalej w trasę.

Kontrola w serwisie rowerowym

Aby uniknąć awarii na trasie, warto oddawać swój rower na regularne przeglądy. W serwisie rowerowym BikeWorkshop w Bielsku-Białej, w trakcie takiego przeglądu ogumienie jest dokładnie sprawdzane. Jeśli przebite dętki zdarzają nam się zbyt często, fachowcy mogą doradzić zmianę ciśnienia w oponach lub zasugerować zakup opon z wkładką antyprzebiciową.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy