Artykuł sponsorowany

Co można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Co można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Przedsiębiorca, w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia dochodów, ponosi różnego rodzaju wydatki, które może wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Przepisy nie określają dokładnie, jakiego rodzaju wydatki można wliczyć w koszty. Ustanowione zostały natomiast zobowiązania, które kategorycznie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Jak wygląda to w praktyce?

Wydatki, które można wliczyć w koszty uzyskania przychodu

Ponieważ prawo nie określa dokładnie, jakie wydatki można wliczyć w koszty uzyskania przychodu, teoretycznie może być to każdy wydatek poniesiony w związku z koniecznością osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia dochodów przedsiębiorstwa. Wyjątek stanowią jedynie wydatki określone w art. 23. ustawy o Podatku dochodowym od osób fizycznych, które kategorycznie nie mogą zostać wliczone w koszty uzyskania przychodu, m.in. związane z zakupem gruntu lub ulepszeniem środków trwałych oraz wydatki na usługi gastronomiczne.

Co więc w praktyce można wliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Zastrzeżeń z pewnością nie wzbudzą wydatki bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością: towary handlowe i materiały podstawowe, takie jak komputery, oprogramowanie do prowadzenia pełnej księgowości, opłaty za abonament lub utrzymania lokalu. W koszty można wliczyć nawet ekspres do kawy, jeśli będzie on przeznaczony dla pracowników. W praktyce warto jednak poprosić o indywidualną interpretację lub skorzystać z pomocy firm, które oferują doradztwo księgowe i rachunkowe, np. Biura Rachunkowego Moniki Kacy z Białegostoku, aby nie okazało się, że organy podatkowe mają odmienne zdanie.

Jak udokumentować koszty uzyskania przychodu?

Wszystko, co wliczamy w koszty uzyskania przychodu, musi zostać odpowiednio udokumentowane. Co ważne, nie musi to być faktura – mogą to być również rachunki, dokumenty celne lub inne dowody, które stwierdzają dokonanie operacji gospodarczej. Muszą jednak umożliwiać powiązanie dowodu z zapisami księgowymi, a także zawierać wiarygodne informacje, takie jak data, przedmiot operacji lub podpisy osób, które brały w niej udział. W wyjątkowych sytuacjach mogą to być również dowody wewnętrzne – wystarczy, że prawidłowo dokumentują fakt poniesienia wydatku na firmę.

Warto pamiętać, że to na podatniku spoczywa obowiązek prawidłowego wliczenia wydatków w koszty uzyskania przychodu oraz udokumentowania, że dany koszt był związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przeciwnym razie przedsiębiorca może być zobowiązany do zapłacenia zaniżonego podatku wraz z odsetkami.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.