Chlapacze jako element wyposażenia nadkoli aut terenowych

Czy w terenówce muszą być chlapacze? To zależy. W myśl polskich przepisów taką osłonę trzeba zamontować za tylnym kołem, jeśli odległość błotnika od jezdni jest o ¼ większa niż jego odległość od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez koło. Jaki jest sens tak skomplikowanego przepisu? Jeżeli konstrukcja błotnika nie zapobiega wyrzucaniu wody i błota spod kół w powietrze, trzeba zamocować dodatkowy błotochron.
Gumowe chlapacze służą bezpieczeństwu
Najważniejszym zadaniem chlapaczy jest ochrona pojazdów jadących za samochodem przed fontanną brudnej wody, błotem i kamieniami wyrzucanymi spod rozpędzonych kół. Prawidłowo dobrane fartuchy przeciwbłotne doskonale radzą sobie z tym wyzwaniem. Zbyt wąskie lub zbyt krótkie chlapacze nie zdają egzaminu z oczywistych względów. Z kolei zbyt długie fartuchy utrudniają jazdę, mogą nawet urwać się podczas manewrów czy pokonywania wyższych przeszkód. Nasuwa się więc pytanie: czy biorąc udział w rajdzie, nie byłoby lepiej zdjąć chlapacze? Przed podjęciem takiej decyzji trzeba zapoznać się z regulaminem zawodów – istnieje duże prawdopodobieństwo, że obecność błotochronów jest obowiązkowa.
Przeczytaj również: Właściwości i zastosowanie odmrażaczy do szyb
Stosowanie gumowych chlapaczy przynosi właścicielowi auta jeszcze jedną ważną korzyść – utrudnia brudowi i wilgoci przedostawanie się pod błotnik, element najmocniej narażony na korozję. Im mniej wody, błota, mokrych liści i innych zanieczyszczeń pod blachami, tym dłużej będą opierać się rdzy.
Przeczytaj również: Co warto wiedzieć o zamiennych częściach autobusowych
Jak zamontować chlapacz w terenówce?
Jeśli kupiłeś samochód bez chlapaczy, możesz zamontować je we własnym zakresie. Pierwsza sprawa to znalezienie odpowiedniego modelu. Możesz kupić markowe fartuchy lub poszukać tańszych zamienników. W sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych dostępny jest szeroki wybór chlapaczy dobrych polskich producentów wyrobów gumowych, takich jak np. Plastgumet. Wybierając chlapacze, sprawdź ich wymiary pod kątem dopasowania do szerokości kół.
Przeczytaj również: Dlaczego warto wyposażyć auto w centralny zamek na pilota?
Żeby zamocować chlapacz, musisz odkręcić koło, a następnie zdemontować spinki trzymające nadkole; w tych miejscach będziesz mocować nowe chlapacze na wkręty. Absolutnie nie zaleca się nawiercania nowych otworów w nadwoziu – takie działanie przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego, czyli przyspieszy korozję blach. Chlapacz mocuje się do nadkola, a całość mocno dokręca do błotnika wkrętami z dużymi łbami; dzięki nim nie jest konieczne stosowanie dodatkowych podkładek. Gotowe. Możesz założyć koła i wyruszyć w kierunku przygody. Woda, błoto i śnieg spod kół na pewno nie będą przeszkadzać kierowcom jadącym za tobą, a twój samochód dłużej będzie czysty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
AK-MA Układy wydechowe
Samochody - tłumiki, układy wydechowe woj. pomorskie81-531 Gdynia, Wielkopolska 250