Artykuł sponsorowany

Zakup kołowrotka wędkarskiego. Kryteria wyboru

Zakup kołowrotka wędkarskiego. Kryteria wyboru

Kołowrotek to jedno z najważniejszych akcesoriów wędkarskich. Wbrew pozorom to złożony mechanizm, a jego funkcjonalność będzie miała ogromny wpływ na Twoją skuteczność i przyjemność z wędkowania. Jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze kołowrotków wędkarskich? Poznaj ich rodzaje i dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji o zakupie kołowrotka.

Dobierz kołowrotek do metody wędkowania

Kołowrotki wędkarskie dają różne możliwości operowania żyłką i są tworzone z myślą o poszczególnych metodach wędkowania. Innego kołowrotka będziesz potrzebować na stanowiskach, gdzie żyją karpie, a innych do wędkowania w wodach morskich, gdzie potrzebujesz m.in. dokładnego określenia głębokości zanurzenia przynęty.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z wędkowaniem, bez obaw! Jak wyjaśnia specjalista ze sklepu internetowego Baitshop:

Pierwsze kroki można stawiać na kołowrotkach uniwersalnych. Najczęściej są to kołowrotki ze stałą szpulą. Ich cena nie jest wygórowana, a materiały pozwalają znaleźć złoty środek między ciężarem a solidnością.

Obok uniwersalnych kołowrotków wędkarskich dostępne są też modele przeznaczone do poszczególnych technik: do wędkowania na muchę, multiplikatory do m.in. wędkowania morskiego i jeszcze inne do wędkowania gruntowego czy spławikowego. Szczególnie polecane kołowrotki quantum.

Parametry techniczne kołowrotków wędkarskich

Gdy już określisz, jakiego typu kołowrotka wędkarskiego szukasz, czas przyjrzeć się im bliżej. Przy wyborze tego idealnego modelu dla Ciebie warto zwrócić uwagę m.in. na:

  • Pojemność szpuli – dostarcza ona informacji o tym, jaka jest maksymalna długość żyłki lub plecionki o określonej grubości. Im większa pojemność szpuli, tym dalej możesz rzucić przynętę.
  • Przełożenie – kołowrotki wędkarskie działają podobnie jak przerzutki w rowerze. Jeden obrót kołowrotkiem wcale nie jest równoznaczny z jednym obrotem szpuli! Przełożenie może być stałe lub regulowane. To drugie rozwiązanie daje dużą kontrolę nad szybkością zwijania żyłki. Przy wysokim przyłożeniu zrobisz to w kilku obrotach kołowrotkiem.
  • Masa kołowrotka – jeśli wędkujesz metodą spinningową lub inną wymagającą utrzymywania wędki w rękach i manewrowania nią, ciężki kołowrotek sprawi, że szybko się zmęczysz i cała przyjemność z wędkowania pryśnie. Lekkie kołowrotki ważą około 300 gramów, a masa ciężkich, dobre do łowienia np. karpi, może nawet przekraczać pół kilograma. Jeszcze cięższe są multiplikatory stworzone do połowów morskich – te ważą po kilka kilogramów.
  • Materiał wykonania. Od kołowrotka oczekuje się solidności i tego, że z biegiem czasu zużycie nie będzie istotnie wpływało na jego walory użytkowe. Dlatego lepiej nie sięgać po kołowrotki z tworzyw sztucznych. Znacznie trwalsze są te wykonane z aluminium czy grafitu oraz stali nierdzewnej. O jakości kołowrotka decyduje też powłoka ochronna. Wpływa ona znacząco na cenę, bo powłoki mogą być m.in. platynowe, ceramiczne, niklowe czy złote.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.