Artykuł sponsorowany

Zakładowa kontrola produkcji wytwórni betonu towarowego

Zakładowa kontrola produkcji wytwórni betonu towarowego
Beton jest jednym z najważniejszych i najszerzej stosowanych materiałów w budownictwie. Dlatego jego produkcja i użycie są ściśle opisane w prawie zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. W dokumentach wyszczególnia się m.in. beton towarowy. Jego wytwarzanie wymaga ścisłej kontroli. Czym jest beton towarowy i jak wygląda zakładowa kontrola produkcji w tym przypadku?

Wymogi prawne dotyczące zakładowej kontroli produkcji betonu towarowego

W przepisach dotyczących produkcji materiałów budowlanych beton towarowy oznacza beton, który nie powstaje na placu budowy, lecz w wytwórni, a następnie jest dostarczany na miejsce przeznaczenia w gotowej do użycia postaci. Dopuszczalna jest też sytuacja, w której beton produkuje się na placu budowy, o ile nie zajmuje się tym wykonawca. Ponieważ w takiej sytuacji wykonawca nie ma kontroli nad przebiegiem procesu produkcji betonu, prawo nakłada obowiązek powoływania zakładowej kontroli produkcji w zakładach wytwarzających beton towarowy. Jest to ujęte zarówno w prawie krajowym, jak i ponadnarodowym:
System zakładowej kontroli produkcji jest wymagany tam, gdzie na podstawie normy zharmonizowanej albo europejskiej oceny technicznej producenci znakują swoje wyroby symbolem CE, a także tam, gdzie na podstawie polskiej normy lub krajowego dokumentu oceny stosuje się znak B dla betonu towarowego – wyjaśnia specjalista z Grupy BARG – ogólnopolskiej sieci akredytowanych laboratoriów.

Jak wdrażana jest ZKP w wytwórniach betonu towarowego?

Zakładowa kontrola produkcji stanowi narzędzie umożliwiające stałą wewnętrzną kontrolę procesów zmierzających do wytworzenia betonu towarowego i wprowadzenia go do obrotu gospodarczego. Wdrożenie takiego systemu powinno odbywać się z uwzględnieniem panujących warunków i już istniejących metod organizacji pracy. Grupa BARG proponuje wdrażanie ZKP w wytwórniach betonu towarowego w następujących etapach:
  1. Wizytacja – pozwala ona zaznajomić się z tym, jak działa wytwórnia. Polega na obserwacji działania przedsiębiorstwa przez zewnętrznego partnera wdrażającego ZKP.
  2. Propozycja zmian i tworzenie dokumentacji – ten etap trwa najdłużej. Na podstawie spostrzeżeń dokonanych podczas wizytacji tworzy się plan nowych procedur kontrolnych. Obie strony powinny pozostawać w ścisłej współpracy, aby stworzony dokument był jak najbardziej użyteczny.
  3. Szkolenie pracowników wytwórni – na tym etapie osoby, których dotyczy ZKP, są zaznajamiane z nowym systemem pracy.
  4. Wdrożenie systemu – przeszkolony personel zaczyna wprowadzać zmiany związane z ZKP w życie.
  5. Wybór jednostki certyfikującej – nadaje ona odpowiednie znaki i świadectwa jakości produktom.
  6. Nadzór nad działającą w wytwórni ZKP – to wariant nieobowiązkowy, jednak początkowo, zanim pracownicy się wdrożą, może być przydatny. Partner zewnętrzny śledzi to, jak założenia ZKP są realizowane i wspiera firmę w zmianach. Większe przedsiębiorstwa mogą zatrudnić własnego pracownika, który będzie za to odpowiedzialny.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.